اخبار نظام مهندسی

نحوه تخصیص ظرفیت طراحی و نظارت در سال ۱۴۰۳

نحوه تخصیص ظرفیت طراحی و نظارت در سال ۱۴۰۳

 به اطلاع اعضای محترم سازمان می رساند به استناد مبحث دوم مقررات ملی و با توجه به بند ب یکصد و چهل و ششمین جلسه هیات چهار نفره استان ، نحوه محاسبه و اختصاص ظرفیت طراحی و نظارت در سال ۱۴۰۳ به این شرح می باشد :

  • ظرفیت طراحی و نظارت پایه ۳ برای هرکدام از تک صلاحیت ها برابر ۸۰۰۰ مترمربع و برای صلاحیت های طراحی و نظارت بصورت توامان نیز در مجموع ۸۰۰۰ مترمربع اختصاص داده خواهد شد.
  • ظرفیت طراحی و نظارت پایه ۲ برای هرکدام از تک صلاحیت ها برابر ۱۲۰۰۰ مترمربع و برای صلاحیت های طراحی و نظارت بصورت توامان نیز در مجموع ۱۲۰۰۰ مترمربع اختصاص داده خواهد شد.
  • ظرفیت طراحی و نظارت پایه ۱ برای هرکدام از تک صلاحیت ها برابر ۱۶۰۰۰ مترمربع و برای صلاحیت های طراحی و نظارت بصورت توامان نیز در مجموع ۱۶۰۰۰ مترمربع اختصاص داده خواهد شد.

تبصره : بر اساس مصوبه هیات محترم چهار نفره ، تعداد کار تخصیص یافته نظارت حداکثر ۸ کار و تعداد کار طراحی در صورت استفاده صرفاً طراحی ، حداکثر ۱۶ کار می باشد. مشروط بر اینکه مجموع تعداد کار طرح و نظارت در استفاده توامان دو صلاحیت از ۱۶ کار تجاوز ننماید.

ظرفیت طراحی و نظارت شناور بوده و بصورت مجموع ظرفیت برای صلاحیت ها محاسبه می شود و برای هر صلاحیت کارکرد مجاز تا سقف ظرفیت در پایه آن صلاحیت به گونه ای که جمع کارکرد طرح و نظارت بیش از ظرفیت بالاترین پایه نباشد، تعریف شده است.

مثال:  چهار مهندس را در نظر بگیرید :

مهندس A   دارای صلاحیت طراحی پایه ۲ و نظارت پایه ۲ می باشد.

مهندس B  دارای صلاحیت نظارت پایه ۲ و فاقد صلاحیت طراحی است .

مهندس C  دارای صلاحیت طراحی پایه ۲ و فاقد صلاحیت نظارت می باشد .

مهندس D  دارای صلاحیت طراحی پایه ۲ و نظارت پایه ۳ می باشد.

مهندسان  A و B  زمانی که بخواهند صرفا به عنوان ناظر فعالیت نمایند ، دارای  تعداد ۸ کار و ۱۲۰۰۰ مترمربع ظرفیت می باشند .

مهندس A  با توجه به داشتن صلاحیت طراحی اگر بخواهد علاوه بر نظارت ، در بخش طراحی نیز فعالیت نماید، در مجموع همان ۱۲۰۰۰ مترمربع ظرفیت را خواهد داشت با تعداد کلی ۱۶ کار طراحی و نظارت که می تواند هم زمان در طراحی و نظارت استفاده نماید. با این شرط که حداکثر تعداد کار نظارت، ۸ کار و حداکثر تعداد کار طراحی ۱۶ کار و در مجموع نیز ۱۶ کار باشد .

بعنوان مثال اگر مهندس A  تعداد ۷ کار نظارت انجام داده باشد ، می تواند حداکثر تا ۹ کار طراحی نیز ثبت نماید ولی در صورتی که ۷ کار طراحی به نام ایشان ثبت شده باشد، می تواند حداکثر ۸ کار نظارت داشته باشد.

–  مهندس B  که صرفا صلاحیت نظارت دارد می تواند حداکثر ۱۲۰۰۰ مترمربع ظرفیت و حداکثر ۸ تعداد کار نظارت را  قبول مسئولیت نماید.

– مهندس C  که صرفا صلاحیت طراحی دارد می تواند حداکثر ۱۲۰۰۰ مترمربع ظرفیت و حداکثر ۱۶ تعداد کار طراحی را قبول مسئولیت نماید.

– مهندس D   با توجه به داشتن  دو صلاحیت طراحی و نظارت ، اگر بخواهد علاوه بر نظارت ، در بخش طراحی نیز فعالیت نماید  در مجموع همان ۱۲۰۰۰ مترمربع ظرفیت را خواهد داشت با تعداد کلی ۱۶ کار که می تواند هم زمان در طراحی و نظارت استفاده نماید، با این شرط که حداکثر ظرفیت قابل استفاده توسط ایشان در بخش نظارت ۸۰۰۰ مترمربع و در بخش طراحی  ۱۲۰۰۰ مترمربع خواهد بود و حداکثر تعداد کار نظارت، ۸ کار و حداکثر تعداد کار طراحی ۱۶ کار و در مجموع و بصورت توامان نیز ۱۶ کار باشد .

توجه: بدیهی است زیربنا و تعداد کارهای آزاد نشده نظارت سال های قبل، از کل ظرفیت تخصیصی کسر خواهد شد.

لینک دانلود فرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا