نحوه رسیدگی به صورت وضعیت پیمانکار

نحوه رسیدگی به صورت وضعیت پیمانکار

نحوه رسیدگی به صورت وضعیت پیمانکار

صورت وضعیت پیمانکاری یکی از مسائل بسیار مهم در قرارداد های پیمانکاری به شمار می آید. اکثر اختلافاتی که میان کارفرما و پیمانکار به وجود می آید، مربوط به صورت وضعیت پیمانکاری است. این صورت وضعیت یک سند کتبی می باشد که تمامی خدمات اجرایی که پیمانکار باید در مدت زمان تعیین شده بر اساس قرارداد و مفاد پیمان انجام دهد را نشان می دهد.

یکی از مهمترین فعالیت ها در بحث یادگیری و آموزش صورت وضعیت نویسی تاسیسات برقی، مکانیکی و حتی ابنیه تسلط کامل به نحوه رسیدگی به صورت وضعیت پیمانکاران می‌باشد زیرا در بسیاری از مواقع شما بعنوان کارفرما وظیفه رسیدگی به صورت وضعیت کارکنان زیر دست خود را خواهد داشت.

 

نحوه رسیدگی به صورت وضعیت پیمانکار

مراحل رسیدگی به صورت وضعیت پیمانکاران

رسیدگی به صورت وضعیت پیمانکاران اصول و مراحلی دارد. این مراحل به ترتیب شامل دریافت صورت وضعیت پیمانکار، بررسی میزان کارکرد پیمانکار، بررسی محاسبات انجام گرفته، بررسی صورت وضعیت، تایید صورت وضعیت و ارجاع آن جهت پرداخت می شود.

رسیدگی به صورت وضعیت موقت چه مراحلی دارد؟

-رسیدگی پیمانکار: رسیدگی به صورت وضعیت موقت به این شکل است که پیمانکار در آخر هر ماه به اندازه گیری وضعیت کارهای صورت گرفته از آغاز کار تا تاریخ اندازه گیری، می پردازد. این اندازه گیری طبق صورت مجالس، نقشه های اجرایی و دستور کارها انجام می گیرد. پیمانکار همچنین در این اندازه گیری مقدار مصالح و تجهیزات را تعیین می نماید. او پس از انجام این مراحل بر اساس فهرست بهای منظم به پیمان، مبلغ صورت وضعیت را حساب کرده و در پایان آن را به مهندس ناظر تحویل می دهد.

-رسیدگی مهندس مشاور: مهندس مشاور، مبلغ صورت وضعیت پیمانکار را از لحاظ تطابق با مدارک پیمان بررسی کرده و در صورت صلاحدید با ذکر علت اصلاح می نماید. سپس در مدت زمان 10 روز از تاریخی که آن را از مهندس ناظر دریافت کرده برای کارفرما ارسال می کند. در پایان مراتب را نیز به پیمانکار اطلاع می دهد.

-رسیدگی کارفرما: رسیدگی کارفرما به این شکل است که صورت وضعیتی که دریافت کرده را مجدد توسط کارشناس طرح مورد بررسی قرار می دهد. پس از رسیدگی، صورت وضعیت توسط کارشناس طرح جهت رسیدگی نهایی به اداره پیمان و اداره رسیدگی ارجاع داده می شود. در پایان اداره پیمان و رسیدگی، ظرف مدت 3 روز رسیدگی نهایی را انجام می دهند.

-رسیدگی اداره پیمان و رسیدگی: این اداره پس از رسیدگی نهایی و کسر وجوهی که برای صورت وضعیت های موقت پیشین پرداخت شده، باقیمانده مبلغ قابل پرداخت به پیمانکار را به همراه تنظیم برگه مالی به ذیحسابی اعلام می کند.

-پرداخت صورت وضعیت موقت: زمانی که صورت وضعیت موقت پرداخت می شود، کلیه مصالح و تجهیزاتی که در صورت وضعیت مزبور درج شده تحت تعلق کارفرما قرار می گیرد. با این حال، جهت اجرای کارهای باقی مانده موضوع پیمان، تا زمان تحویل موقت در اختیار پیمانکار قرار خواهد گرفت.

رسیدگی به صورت وضعیت موقت چه مراحلی دارد؟

فایل ها و دوره های پیشنهادی به شما عزیزان در مورد صورت وضعیت نویسی پیمانکار

دانلود دوره تفسیر نشریه ۴۳۱۱ با قیمت خیلی خیلی مناسب

دانلود فایل نشریه ۴۳۱۱  در ۷۶ صفحه-رایگان

مجموعه ویدیو فهرست بها رشته تاسیسات مکانیکی ساختمان  

آنالیز بها رشته تاسیسات برق ساختمان  

دوره آموزش vba در اکسل 

 فایل بخشنامه های سازمان برنامه و بودجه -رایگان-جدیترین

 

صورت وضعیت قطعی چگونه تهیه می شود؟

صورت وضعیت قطعی بر طبق متره و همچنین براورد درج شده در صورت جلسه ها تهیه می شود. بر این اساس، مقدار هر کدام از ردیف ها در صورت وضعیت قطعی برابر با حاصل جمع مقادیر هر کدام از ردیف های درج شده در متره صورت جلسه ها است. به مجموعه آماده شده و هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه، مطابق با ضوابط فهرست، بهای پایه و شرایط پیمان اضافه می گردد.

لینک مقالات مفید:

 

لیست فایل های مهم در خصوص شاخص های تعدیل برای صورت وضعیت و متره 

 

همانطور که خواندید صورت وضعیت پیمانکاری یکی از مسائل بسیار مهم در قرارداد های پیمانکاری به شمار می آید. اکثر اختلافاتی که میان کارفرما و پیمانکار به وجود می آید، مربوط به صورت وضعیت پیمانکاری است. این صورت وضعیت یک سند کتبی می باشد که تمامی خدمات اجرایی که پیمانکار باید در مدت زمان تعیین شده بر اساس قرارداد و مفاد پیمان انجام دهد را نشان می دهد.

2/5 - (1 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۲
ارسال دیدگاه جدید