صورت وضعیت قطعی چیست؟

صورت وضعیت قطعی چیست؟

در مقاله مربوط به صورت وضعیت موقت به این نکته اشاره شد که تمامی مبالغ پرداختی از طرف کارفرما به پیمانکار حکم موقتی را دارد و کارفرما مجاز می‌باشد هنگام واریز پرداخت های قطعی به پیمانکار و تسویه حساب مقادیری را از حساب پیمانکار کسر یا به آن اضافه نماید.

پس اگر شما هم جزو آن دسته از افراد می‌باشید که سعی در یادگیری حرفه ایی صورت وضعیت نویسی دارید توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

صورت وضعیت قطعی

صورت وضعیت قطعی چیست

لینک کمکی و مهم: بخشنامه های سازمان برنامه و بودجه

عوامل دفتر فنی پیمانکار موظف هستند آخر هر ماه لیستی از مقادیر و به عبارتی کارکرد پروژه را (به همراه قیمت) در اختیار کارفرما قرار دهند و تقاضای دریافت پرداختی نمایند.

حال تصور کنید به علت مشغله کاری نفرات دفتر فنی و اجرایی (همونطوری که در جریان هستید اوایل اجرای هر پروژه ایی فشار کاری خیلی بالاست) مقادیری از کارکرد در لیست ارسالی از سوی پیمانکار لحاظ نشده باشد یا اینکه مهندسین دفتر فنی نتوانسته باشند مقادیر فعالیت ها را به طور دقیق اندازه گیری نماید و به عبارت دقیق تر نتوانسته باشند صورتجلسات مربوط به آن بخش را آماده و به تایید کارفرما برسانند،در این حالت برای جلوگیری از ضرر و زیان پیمانکار بحث صورت وضعیت قطعی و صورت وضعیت موقت مطرح می‌شود.

به این صورت که، نفرات فنی پیمانکار ابتدا نسبت به تهیه صورت وضعیت های موقت اقدام میکنند و سپس در حین پروژه و با سبک شدن روند اجرایی پروژه، شروع به تهیه صورتجلسات و در نهایت قطعی کردن صورت وضعیت می‌نمایند.

صورت وضعیت قطعی حکم پرداخت نهایی به پیمانکار را دارد زیرا تمامی مقادیر از قبل صورتجلسه شده و اسناد و مدارک در اختیار کارفرما قرار گرفته است و مشکلی از بابت تایید مبلغ نهایی وجود نخواهد داشت (البته به شرط اینکه تمامی مقادیر صورتجلسه شده باشد و با امضاء و مهر کارفرما تائید شده باشد)

اگر هم با نحوه تنظیم مناسب صورتجلسات آشنایی ندارید توصیه میکنیم حتما مقاله مربوط به این بخش را مطالعه فرمایید.

پس چی شد؟

اگر احیانا هنگام تهیه صورت وضعیت ماهیانه مقدار کارکردی رو از قلم انداختید اصلا نگران نباشید چون براحتی میتونید داخل صورت وضعیت قطعی مقدار از قلم افتاده رو جبران کنید و مبلغش رو دریافت کنید

(البته بهتره که برای حرفه ایی تر نشون دادن خودتون، کاری کنید که هیچ آیتمی از قلم نیوفته حتی در صورت وضعیت های قطعی)

نکات مهم در صورت وضعیت نویسی قطعی

نکات مهم در صورت وضعیت قطعی

شید این سوال برای شما مطرح شود که اصول تهیه صورت وضعیت نویسی چه چیزی می‌باشد؟ و چطور می‌شود به موارد تهیه و تنظیم صورت وضعیت نویسی قطعی مسلط شد؟

پاسخ در یک جمله خلاصه می‌شود

ماده 40 شرایط عمومی پیمان

همانطور که از اسم صورت وضعیت نویسی موقت پیداست مقادیر و پرداختی ها حکم علی الحساب را دارد اما پرداختی های صورت وضعیت قطعی به معنای واقعی کلمه قطعی می‌باشد

و تمامی اعداد و ارقام باید به تایید مهندس مشاور،ناظر مقیم و کارفرما برسد(همیشه در نظر داشته باشید این اعداد و ارقام از روی نقشه های ازبیلت و شاپ بدست خواهد آمد)

مقادیر تایید شده در صورت وضعیت قطعی حکم پرداخت نهایی به پیمانکار را دارد.

خیلی باید به این نکته توجه شود که صورت وضعیت قطعی ملاک پرداخت نهایی به پیمانکار خواهد بود بنابراین نفرات دفتر فنی پیمانکار باید حداکثر تلاش خود را به کار گیرند تا کارفرما مقداری را حذف و یا کم نکند.

زمان ارسال صورت وضعیت قطعی

زمان ارسال صورت وضعیت قطعی

طبق ماده 40 شرایط عمومی پیمان پیمانکار موظف است حداکثر یکماه پس از تاریخ تحویل موقت، صورت وضعیت کارهای انجام شده به همراه مقادیر را برای کارفرما ارسال نماید.

در بسیاری از مواقع دیده شده است که ارسال صورت وضعیت از سوی پیمانکار بیشتر از یکماه به طول انجامیده است

که این مورد جز کارهای بدیهی اکثر پیمانکاران در پروژه های می‌باشد و ایرادی از نظر کارفرما ندارد، زیرا پیمانکار موظف است در نهایت دقت و ظرافت نسبت به تهیه صورت وضعیت اقدام نماید.

البته در نظر داشتن این مورد نیز بسیار حائز اهمیت می‌باشد که نباید زمان تهیه و تنظیم صورت وضعیت از زمانی مشخص بیشتر شود زیرا ممکن است

در برخی از مواقع با دستور و تائید کارفرما، مهندس مشاور اقدام به تهیه صورت وضعیت نماید و مبلغ تهیه این صورت وضعیت از حساب پیمانکار کسر گردد و پس از آنکه تهیه شد برای امضا تحویل پیمانکار گردد.

براحتی می‌توان حدس زد در اکثر مواقع، صورت وضعیت که توسط مشاور تهیه شده است مورد تایید پیمانکار نمی‌باشد و امضاء پیمانکار نخواهد رسید (زیرا پیمانکار با تصور اینکه قراره سرش کلاه بزارن امضا نمیکند)

شرایط عمومی پیمان برای این مورد هم قوانین محکمی وضع نموده است که به مرور این قوانین خواهیم پرداخت:

در صورتی که پیمانکار از امضاء صورت وضعیت (تهیه شده توسط مشاور)  خودداری نماید مشاور صورت وضعیت را بدون امضای پیمانکار برای کارفرما ارسال می‌نماید.

و اگر هم پیمانکار اعتراضی در این خصوص داشته باشد چه امضاء کرده باشد یا نه می‌تواند مراتب اعتراض خود را بهمراه مستندات به کارفرما منتقل نماید.

کار فرما هم موظف می‌باشد حداکثر ظرف مدت یکماه به اعتراض پیمانکار رسیدگی و مراتب رد یا قبول اعتراض را به پیمانکار اعلام نماید.

در آخر، در صورتی که هیچ توافقی بین پیمانکار و کارفرما حاصل نشد طبق ماده 53 شرایط عمومی پیمان که در ادامه به آن اشاره خواهد شد اقدامات قانونی انجام خواهد پذیرفت.

4.5/5 - (2 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید