صورت وضعیت تجمعی چیست؟

صورت وضعیت تجمعی چیست؟

صورت وضعیت تجمعی چیست؟

شاید بهتر باشد قبل از این که به سراغ صورت وضعیت تجمعی برویم نگاهی به معنا و مفهوم خود صورت وضعیت بیندازیم. صورت وضعیت یا به گفته ی مهندسین عمران متره و برآورد سندی می باشد که درون آن حجم کارهایی که انجام شده و کارهایی که صورت گرفته شده است را در طول مدت مشخصی همراه با هزینه هایش مکتوب می نمایند. اما امروز می خواهیم بیشتر با مفهوم صورت وضعیت تجمعی آشنا شویم پس لطفا با ما همراه شوید.

بیشتر بخوانید: آموزش صورت وضعیت نویسی

صورت وضعیت تجمعی چیست

صورت وضعیت تجمعی

صورت وضعیت هایی که مترور به صورت تجمعی آماده و تهیه نموده و در آن مقدار کارهای صورت گرفته از اول پروژه تا آن تاریخ  نوشته شده را صورت وضعیت تجمعی گویند. در ماده ی 37 شرایط عمومی پیمان این گونه امده است که: در آخر هر ماه، وضعیت کارهای انجام شده از شروع کار تا آن تاریخ را که طبق نقشه های اجرائی، دستور کارها و صورت جلسه هاست اندازی گیری می نماید و مقدار مصالح و تجهیزات پای کار را تعیین می کند، سپس بر اساس فهرست بهای منظم به پیمان، مبلغ صورت وضعیت را محاسبه کرده و آن را در آخر ماه تسلیم مهندس ناظر می نماید.

پس با دقت در این ماده می توان دریافت که مترور باید آخر هر ماه صورت وضعیت کارهای صورت گرفته تا آن تاریخ را تهیه و تدوین کند و این کار را تجمعی بودن صورت وضعیت خطاب می نمایند.

می توان این گونه مثال زد که تصور کنید در پروژه ای پیمانکار برای آغاز عملیات اجرائیش دو تن شن، ماسه و سیمان را آماده نموده و در کارگاه قرار داده است. مقداری که برای این مصالح برآورد شده 300 ریال می باشد. در ماه اول کاری، پیمانکار فقط مصالح  پای کار را دارد و مترور مقدار برآوردی خود را در صورت وضعیت شماره 1 نوشته و مکتوب می نماید. بعد از این که کارفرما آن را تائید نمود پیمانکار 300 ریال خود را دریافت خواهد کرد.

در ماه دومی پیمانکار مصالح را به بتن تبدیل نموده و در اجرای کارش استفاده می کند. پس پیمانکار در ماه دوم مصالح پای کار تهیه نکرده و مترور در صورت وضعیت شماره 2 مقدار مصالح را صفر نوشته و مقدار برآوردی که از اجرای عملیات بتن ریزی به دست آمده را در صورت وضعیت خواهد نوشت مثلا 450 ریال هزینه ی این عملیات شده است.

پس طبق صورت وضعیت شماره 2 چون پیمانکار هزینه ای برای مصالح انجام نداده است و برآوردی که در صورت وضعیت 2 وجود دارد پیمانکار مقدار 150ریال= 300-450 را از کارفرما خواهد گرفت.

در نوشتن صورت وضعیت ها دقت لازم را داشته باشید و تمام موارد مربوطه در پیمان را بررسی و طبق آن ها عمل کرده و چیزی را از قلم نیندازید.

لینک مقالات مفید:

صورت وضعیت چیست؟

انواع صورت وضعیت نویسی

بهترین نرم افزار صورت وضعیت نویسی

تبدیل صورت وضعیت به درآمد

صورت وضعیت موقت و قطعی چیست؟

نحوه رسیدگی به صورت وضعیت پیمانکار

نحوه محاسبه صورت وضعیت پیمانکار

صورت وضعیت پیمانکاری در چه زمانی باید به دارائی ارائه گردد؟

صورت وضعیت نویسی تاسیسات مکانیکی

صورت وضعیت نویسی تاسیسات برق ساختمان

شرایط عمومی پیمان

پیشنهاد قیمت جهت شرکت در مناقصات

مینوس و پلوس در پیمانکاری

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
دوره‌های مرتبط
آموزش لایحه تاخیرات (دوره آنالیز تاخیرات پروژه)

آموزش لایحه تاخیرات (دوره آنالیز تاخیرات پروژه)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
۱۱
۱
۷۰
۶۴۰,۰۰۰ ۱۹۲,۰۰۰ تومان
در حال برگزاری
دوره فشرده نشریه ۱۱۰ جلد دوم ۳۰ ساعته

دوره فشرده نشریه ۱۱۰ جلد دوم ۳۰ ساعته

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
۰
۱۶
۶۹
۱,۲۹۹,۰۰۰ ۳۹۰,۰۰۰ تومان
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید