شبکه چیست و ساختار شبکه چگونه است؟

شبکه چیست و ساختار شبکه چگونه است؟

شبکه چیست؟ ساختار شبکه چگونه است؟ کاربرد شبکه چیست؟ مزایای راه اندازی شبکه چیست؟ چرا شبکه سازی ضروری شده است؟ راه اندازی شبکه بر چه اهدافی انجام میشود؟ چگونه میتوان طراحی یک شبکه را مطلوب تلقی کرد؟ برای راه اندازی شبکه باید به چه نکاتی توجه کرد؟ در ادامه به طور کامل به موضوع شبکه پرداخته ایم.

لیست عناوین مطرح شده در این پست پنهان

 

شبکه چیست؟

اتصال دو و یا چند کامپیوتر به یکدیگر به این هدف که ارتباطات، اشتراک گذاری سخت افزارها و نرم افزارها و اطلاعات به سهولت انجام پذیرد را شبکه کامپیوتری میگویند.

البته که در این شبکه فقط کامپیوترها به شبکه اتصال ندارن؛ بلکه تلفن‌هایی که مبتنی بر آی پی هستند، تلفن‌های هوشمند، دوربین های مدار بسته و نیز کنسول‌های بازی امکان اتصال به شبکه را دارا هستند. این ‌کامپیوترها در شبکه با به‌کارگیری دستگاه‌هایی همچون روند و سوئیچ به یکدیگر اتصال پیدا کرده‌اند.

همانطور که گفتیم شبکه‌ها توانسته اند تا حدودی زیادی  ویژگی‌ها و مزایای بسیاری را به خود نسبت بدهند و در دنیای امروز به آن توجه ویژه ای شود. البته این شبکه در کنار همه مزایای بزرگ و کوچکی که دارا میباشد؛ دارای نقایص بسیاری نیز است.

 

ساختار شبکه چگونه است؟

عصر امروزه عصر ارتباطات است و هر انسانی برای این که از این تکنولوژی دور نماند باید اطلاعاتی را درباره آن کسب کند. شاید شما هم به دنیای الکترونیک علاقه داشته باشید و بخواهید بیشتر با این پدیده  خارق العاده آشنا شوی.د  در این خصوص باید بگوییم که شبکه از مجموعه ای PC یا همان کامپیوتر به هم ربط و اتصال داده شده است. کارت‌های وایرلس یا کابل شبکه به واسطه ی سوئیچ به هم متصل شده اند و شبکه را به وجود آورده اند. البته برای ایجاد شبکه از ابزارآلات و تجهیزات دیگری همچون هاب و روتر نیز بهره گرفته شده است. در مورد انواع پیکربندی شبکه به طور جداگانه محتوایی تولید کرده ایم.

سوییچ شبکه چیست؟

اگر بخواهیم از اعضای اصلی شبکه نام ببریم باید بگوئیم که سوئیچ یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین تجهیزات در یک شبکه کامپیوتری است.

نکات مهم در اصول طراحی شبکه کامپیوتری

به واسطه این وسیله است که افراد متعددی می‌توانند در آن واحد اطلاعاتی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این که با چه سرعتی یک کاربر می‌تواند اطلاعاتی را رد و بدل کند آسیبی به سرعت دیگر کاربران زده نمی‌شود توسط روترها است که برقراری ارتباط میان شبکه‌های کامپیوتری متعدد ایجاد می‌گردد. البته سوئیچ‌ها در یک نوع ساخته نشده اند و دارای انواع گوناگونی می باشند. سوئیچ‌ه که اتصالات شبکه ای داخلی را به وجود می آورند را LAN می‌گویند. در این گونه سوئیچ‌ها، ارتباط 2 ماژول در یک فضا با هم برقرار می‌شود.


سگمنت در شبکه چیست؟

سگمنت یکی از بخش‌های شبکه است که به واسطه  سوئیچ یا روتر از دیگر قسمت‌ها جدا شده است. شبکه   اصلی را می‌توان ستون فقرات شبکه هم خواند. هر شبکه  بزرگ از قسمت‌ها و سگمنت‌های تشکیل شده است که به واسطه  یک کابل اصلی میان آن‌ها رابطه برقرار میشود.  این قسمت اصلی از قابلیت های زیادتری برای برقرار نمودن ارتباط و فراهم کردن پهنای باند برخوردار است.


توپولوژی در شبکه چیست؟

توپولوژی نیز یک روشی است که هر قسمت از بخش های شبکه برای این که بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند به یک شیوه یا همان توپولوژی احتیاج دارند.


کارت شبکه چیست؟

کارت شبکه برای برقرار نمودن ارتباط میان شبکه و کامپیوتر باید وجود داشته باشد. توسط این کارت، اطلاعات باینری مبدل به اطلاعات قابل فهم برای شبکه و کامپیوتر میگردد. سرعت برقراری ارتباط میان شبکه و کامپیوتر بستگی به سرعت کارت شبکه دارد. این کارت را روی یکی از اسلات‌های خالی مادر برد قرار میدهند.

مک ادرس شبکه چیست؟

مک ادرس آدرس حقیقی یک کارت شبکه است که شامل عددی شش بایتی است. این 6 بایت را 3 بایت اولش مشخصات سازنده  کارت و 3 بایت دومش را شماره سریال کارت شبکه تشکیل داده‌اند. اما فرستادن اطلاعات به واسطه ی یک PC و دریافت نمودن این اطلاعات توسط یک دستگاه دیگر را که هر کدام آدرس جداگانه ای دارند یونیسک می‌گویند.

برای تعریف مولتی کست می توان این گونه گفت: زمانی که اطلاعات  خاصی در اختیار گروهی در یک شبکه قرار می گیرد یا اینکه ارسال میشود که هر کدام یک آدرس مشخص را برای خود دارند. دستگاه‌های که در گروه  است اطلاعات را دریافت مینمایند.

برد کست چیست؟

برد کست نیز همچون شبکه‌های تلویزیونی میباشد که اطلاعات بدون این که محدودیتی داشته باشند برای همه  افرادی که متصل به شبکه هستند ارسال می‌شود. مطالبی که بیان شد عناصر موجود در شبکه را به صورت جداگانه عنوان نمود تا بیشتر با این تکنولوژی روز دنیا آشنا شوید.

 

شبکه چیست

اهداف و کاربردهای شبکه چیست؟

همانطور که می‌دانید شبکه مجموعه‌ای از تعدادی کامپیوتر جدا از هم و یا اجزای کامپیوتری است  که با یکدیگر در ارتباط هستند و میان ان ها اطلاعاتی رد و بدل می‌شود. این کامپیوترهای مجزا و جدا از هم می‌توانند حتی در صورتی که در شبکه هم نباشند کار خود را انجام دهند. اجزای کامپیوتر هم تجهیزاتی همچون چاپگرها و اسکنر ها و.. هستند.

اهداف ایجاد شبکه

در پشت ایجاد و تشکیل هر کاری حتما اهدافی وجود دارد که در به ثمر نشستن ان موثر بوده است. اهدافی که در ایجاد شبکه موثر است عبارتند از:

  • راحت بودن انتقال اطلاعات
  • به اشتراک گذاشتن منابع: این منابع شامل منابع نرم افزاری همچون پایگاه داده‌ها و فایل‌ها است و منابع سخت افزاری نیز تجهیزاتی مانند چاپگرها است.
  • صرفه جویی در هزینه: به طور مثال دیگر نیاز نیست چند چاپگر خریداری شود.
  • افزایش قابلیت اطمینان: وجود چند نسخه ی همانند از یک نرم افزار یا فایل بر روی چند رایانه درون شبکه باعث بیشتر شدن قابلیت اطمینان می‌گردد.
  • حذف ابعاد فاصله

کاربردهای شبکه‌های کامپیوتری

از کاربردهایی که شبکه‌های کامپیوتری دارند می توان موارد زیر را اشاره نمود:

اشتراک منابع: این اشتراک شامل تمامی منابع سخت افزاری و نرم افزاری می‌شود و تمام افرادی که کاربر آن شبکه هستند می‌توانند به این منابع دسترسی داشته باشند.

حذف محدودیت های جغرافیائی: وجود شبکه‌های کامپیوتری سبب می شود که حتی اگر فاصله  زیادی را با منابع اطلاعاتی خود دارید در کوتاه ترین زمان ممکن به آن ها دست پیدا نمائید.

کم شدن هزینه‌ها: زمانی که از شبکه استفاده می کنید در هزینه‌هایی مانند نقل و انتقال پول، استفاده از تحقیق‌های افراد دیگر و… صرفه جوئی می‌نمائید. ضمن این که اشتراک منابع سبب کم شدن خیلی از هزینه‌ها خواهد شد.

بیشتر شدن قابلیت های سیستم: هنگامی که از شبکه استفاده می‌کنید قابلیت سیستم شما نیز افزایش می‌یابد. به شکلی که تقسیم وظایف سازمانی مجموعه به ماشین‌های مختلف در یک شبکه علاوه بر این که قابلیت اطمینان سیستم را می‌افزاید، سرعت دسترسی به اطلاعات، ذخیره و پردازش آن را هم بیشتر می‌کند. اگر قصد راه اندازی شبکه دارید بهتر است که مبحث 13 مقررات ملی ساختمان فصل 5 ( منابع تامین برق) را مطالعه کنید.

 

ساختار شبکه


نحوه راه اندازی کردن شبکه‌های کامپیوتری

راه اندازی کردن یک شبکه کامپیوتری بسیار حائز اهمیت است، به همین جهت باید به درستی به به دور از هر نقصی طراحی و اجرا گردد . البته کارشناس مربوطه ای که قرار است اقدام به طراحی شبکه کامپیوتری مدنظر نماید باید مواردی را رعایت نماید و آن ها را حتما مدنظر داشته باشد:

در حال حاضر سازمان خواهان شبکه کامپیوتری چه نیازی دارد؟

تا ۱۰ سال آینده این نیاز ها در سازمان به چه نیازهایی تغییر میکنند؟

نیمی از سازمان‌ها در حال حاضر دارای نیاز های مشترکی می‌باشند؛ همچون :

  • نیازمند به اشتراک گذاری کردن فایل ها و پرنترها
  • نیازمند یک اینترنت متناسب با نیاز سازمان مرتبط
  • ایجاد شدن بستر لازم برای استفاده کردن از اوتوماسیون های مالی و اداری در سازمان‌ها
  • نیاز به داشتن بستر شبکه بیسیم به منظور ارتباط برقرار کردن با شبکه مجموعه

البته که نیمی دیگر از نیازمندی های سازمان ها با یکدیگر تفاوت دارند ؛ همچون :

  • کنترل نمودن میزان مصرف کارکنان ، متناسب به سرعت و حجم آن
  • کنترل کردن کاربران برای استفاده کردن از منابع سرورها
  • ایجاد برخی محدودیت ها برای مانع شدن از نشت کردن اطلاعات محرمانه و درون سازمان
  • مورد کنترل قرار دادن دسترسی افراد به منابع اشتراک گذاری شده و البته تعیین مجوز برای هر کاربر به صورت مجزا

البته نباید از این موضوع غافل شویم که بررسی کردن نیاز سازمان‌ها مختلف توسط کارشناسان مرتبط در بیشتر مواقع به درستی انجام نمیپذیرد.

راه اندازی کردن شبکه های کامپیوتری

هدف‌‌های ایجاد شبکه‌های کامپیوتری به طور خلاصه

  • مورد استفاده قرار دادن منبع به صورت مشترک
  • قابلیت اطمینان
  • مدیریت و پشتیبانی کردن مرکزی
  • به روز بودن تمام اطلاعات
  • تبادل هرچه سریعتر اطلاعات
  • تبادل اطلاعات سخت افزاری و نرم افزاری
  • ارتباط ایجاد شدن بین تجهیزات آی تی با هم
  • ضرورت ایجاد شبکه های کامپیوتری

امکان دارد که شبکه‌های کامپیوتری زیر شاخه ای از مهندسی برق، مهندسی الکترونیک، ارتباطات راه دور، علوم رایانه، فناوری اطلاعات و یا مهندسی کامپیوتر باشد.

این شبکه‌های کامپیوتری علاوه بر اینکه موجب تسهیل نمودن ارتباطات بین فردی می شوند؛ و از این جهت کاربران میتوانند به وسیله راهکارهای متعددی با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند. راهکارهای همچون:

  • تلفن
  • ویدئو کنفرانس
  • ارتباطات تصویری
  • چت آنلاین
  • ایمیل
  • پیام رسان

راه اندازی این شبکه‌های کامپیوتری موجب میگردد تا بتوان برای کاربران دیگر نیز اطلاعات و منابع محاسباتی بسیاری را ارسال کنیم و به اشتراک بگذاریم. البته که در این شبکه ما نیز میتوانیم انواع مختلف اطلاعات و فایل‌ها را با فرمت های گوناگون و اسناد های متعدد برای کاربران و سیستم های دیگر ارسال نماییم.


معایب استفاده از شبکه کامپیوتری

مزایای شبکه کامپیوتری

 مزیت‌های راه اندازی شبکه

  • اشتراک گذاری فایل ها :

اشتراک گذاشتن و دسترسی به فایل‌های مورد نظر یکی از اساسی‌ترین مزیت‌های شبکه های کامپیوتری بشمار میرود . اگر فردی در یک ورک استیشن یا یک ایستگاه کاری متصل به شبکه حضور داشته باشد و جواز مرتبط داشته باشد، میتواند به سهولت فایل هایی را که در یک ایستگاه کاری دیگر وجود دارد را مشاهده نماید و به آن‌ها دسترسی پیدا کند. با این وجود دیگر نیاز نیست هر فردی که نیازمند انتقال اطلاعات از از یک سیستم به سیستمی دیگر است بک دستگاه ذخیره سازی را مدام با خود حمل نماید و این از جمله مزایای شبکه کامپیوتری است.

 

از یکی از دیگر از مزیت‌های مهم یک شبکه کامپیوتری میتوانیم به مورده اشتراک گذاری منبع اشاره نماییم. فرض کنید اگر در یک محیط کاری و یا آموزشی چند تن افراد بخواهند از سیستم‌های کامپیوتری در زمانی معین و یکسان  استفاده کنند باید هر کدام تجهیزاتی جدا را همچون مودم، پرینتر و …. را در اختیار داشته باشند.  تا بتوانند فعالیت خود را به نتیجه برسانند. این کار علاوه بر اشغال کردن محیط هزینه گزافی را با خود بهمراه دارد. برای رفع این مسئله چه راهکاری بهتر از شبکه کامپیوتری میتواند وجود داشته باشد. با بکارگیری یک شبکه همه سیستم‌های کامپیوتری را به هم متصل کرده و فقط از یک تجهیز در هر بابی برای آن استفاده می نماییم. با این روش نیاز همه افراد در حال استفاده از سیستم ها را  برطرف می نماییم.

اشتراک گذاری منبع

  • نصب کردن ارزان:

البته که نرم افزارهای متعددی برای استفاده کاربران باید بر روی سیستم‌های کامپیوتری نصب گردد. ما فقط با نصب کردن یک بار نرم افزار بر روی یکی از سیستم‌ها در شبکه کامپیوتری میتوانیم آن را در همه سیستم‌ها مورد استفاده قرار دهیم. که این کار تا میزان قابل توجهی هزینه ما را کاهش میدهد.

  • کاربرد قابل تغییر و منعطف بودن:

یکی دیگر از مزایای شبکه کامپیوتری: یک فرد در هر مکانی که حضور داشته باشد میتواند با یک سیستم کامپیوتری متصل به شبکه ارتباط ایجاد کند و به فایل های مدنظرش دسترسی داشته باشد. اینکه فرد در هر مکانی در هر ساعتی بتواند در شرایط کاری و یا تحصیلی خود حضور داشته باشد، بر مسئله انعطاف پذیری کاربر در این باب حکایت میکند.

البته این دسترسی‌ها بدون محدودیت صورت نمیگیرد و این سرپرست شبکه است که برخی مجوز ها را در اختیار فرد برای دسترسی به فایل‌ها و اطلاعات قرار میدهد.

  • افزایش ظرفیت ذخیره سازی:

همانطور که گفته شد در یک شبکه کامپیوتری چند کامپیوتر در حال فعالیت میباشند و طبیعتا مشکلی در حیطه ظرفیت ذخیره ایجاد نمیشود و به سهولت میتوان فایل ها را اشتراک گذاری کرد. ریرا در این شبکه حافظه چند سیستم پا میان گذاشته اند و با یک کامپیوتر مستقل سر و کار نداریم. اما داستان به اینجا ختم نمیشود و بازهم امکان گسترش فضای ذخیره سازی برای کاربران وجود دارد؛ فقط کافی است یک سرور ذخیره سازی بر روی شبکه طراحی گردد.

معایب استفاده از شبکه کامپیوتری

مشکلات امنیتی:

یکی از عیب‌های عمده در شبکه  کامپیوتری مشکلات ایمنی میباشد. برای اینکه این امکان فراهم شود تا از سیستم کامپیوتری شخصی دزدی اطلاعات شود نیازمند به حضور فیزیکی است. اما اگر این کامپیوتر شخصی وارد یک شبکه شود و به سایر کامپیوتر ها متصل گردد این امکان را برای اینکه یک هکر بتواند با کمک ابزار مختلف به شبکه ورود کند و اطلاعات را هک نماید بسیاد زیاد است. در سازمان های بزرگتر برای پیشگیری از این مسئله؛ از نرم افزارهای متعدد امنیت شبکه کمک میگیرند.

ویروس تروجان

ویروس تروجان:

در شبکه‌های کامپیوتری اگر فقط یک سیستم دچار ویروس گردد ممکن است سیستم های دیگر نیز درگیر شوند. در شبکه اتصالات به بصورت  داخلی میباشند از همین رو ویروس ها تموم پخش شدن بر همه شبکه را دارند.

در شرایطی که تروجان به نحوی ‌کاملا تصادفی بر روی سرور مرکزی نصب گردد؛ تمام کلاینت ها نیز به آن اتصال پیدا میکنند و به ویروس دچار می گردند.


نبوده پایداری لازم :

کار سیستم، بسته به سرور فایل اصلی میباشد ؛ به همین جهت اگر سرور فایل اصلی دچار نقص شود و رای شود، همه سیستم ها از کار باز می ایستند. در باب شبکه های بزرگ و گسترده تر سرور فایل می بایست یک سیستم کامپیوتر قوی و پیشرفته تر باشد. که البته موجب گران شدن چند برابری آن و نصب و نگهداری سیستم می‌شود.


عدم استقلال:

در شبکه کامپیوتری کاربران کلاینت از هیچگونه آزادی برخوردار نمی‌باشند زیرا اغلب شبکه‌ها دارای یک سرور مرکزی و کلاینت وابسته به خود میباشند. تصمیم گیری‌هایی که در سرور مرکزی صورت میگیرد مانع از آن میشود که یک کاربر بتواند به دلخواه خود از کلاینت کامپیوترش استفاده نماید.


 

نیاز مند به یک مدیر کارآمد:

فردی که قرار است یک شبکه کامپیوتری را راه اندازی نماید و آن را نیز مدیریت کند؛ باید دارای علم و مهارت های فنی بسیاری باشد. پس بهتر است کالای که دارای مهارت‌های کاملا ابتدایی در این زمینه است این وظیفه خطیر رل به عهده نگیرد. علاوه بر مسئولیت سنگینی که بر دوش مدیر شبکه است، فعالیت های بسیاری را از جمله پسورد، نام کاربری و مجوز به کاربران و ‌… از وظایف مدیر شبکه بشمار میرود. همانطور که میدانید یکی از وظایف خطیری که در شبکه وجود دارد یعنی پیکربندی و برقراری اتصال ؛ از پس یک کاربر مبتدی برنمی‌آید و نیاز مند این است که یک مدیره خبره با دانش و تجربه این امور را به سرانجام برساند تا شبکه بتواند به بهترین شکل ممکن در کار خود پیش برود.

تصمیم برای طراحی نمودن شبکه

اگر قصد دارید که یک شبکه طراحی و ایجاد نمایید. باید وقت و هزینه زیادی از را از آن چیزی که در اختیار دارید در جهت بررسی نمودن توانمندی نرمافزار ها، هزینه هایی مستقیم و غیر مستقیم صرف نمایید. حتی در برخی موارد ممکن تصمیمتمان در مورد طراحی شبکه جدید و خرید نرم افزار ها تغییر نماید و تلاش کنید تا نرم افزار های قدیمی که در اختیار دارید را ارتقا بدهید. شما چه تصمیماتی در این مورد اتخاذ میکنید؟


چگونه میتوان طراحی یک شبکه را مطلوب تلقی کرد

  • بر اساس رعایت مواردی میتوان طراحی یک سایت را مناسب و مطلوب دونست
  • یکی از این مورد ها عدم درگیری کاربران شبکه با پیچیدگی های مربوط به بسترهای ارتباطی میباشد
  • امکان دسترسی آسان به منابع و وجود برنامه های کاربردی در شبکه
  • کاهش بسیار زیادی مدت پاسخگویی به درخواست هایی که کاربران ارائه میدهند
  • نظارت و مدیریت مستقیمتان بر روی شبکه 
  • امکان دسترسی به شبکه حتی در شرایط همراه با اختلال و خرابی در آن

مهمترین نکات در اصول طراحی شبکه ای کامپیوتر

  1. دقت داشته باشید که اگر یکی از کابل‌های موجود در شبکه قطع گردد؛ برای دیگر قسمت ها اختلال یا مشکلی ایجاد نشود و شبکه از فعالیت باز نایستد. به گونه ای که سریعا آن قسمت از کابل که دچار آسیب شده است ترمیم شود تا شبکه روند خود را مثل قبل ادامه دهد.
  2. تجهیزات و دستگاه های موجود در شبکه‌ها باید بر اساس نیازی که کارفرمان دارد خریداری شوند.
  3. دسترسی آسان به سرویس ها و سرور یکی از ویژگی های مهم و اساسی در یک شبکه استاندار بشمار میرود.
  4. در شبکه حتما ازهمه دادهها نسخه پشتیبان ایجاد گردد تا اگر بر اساس هر مشکل یا اختلالی پاک شد کاربران بتوانند آنها را مجدد رویت و مورد استفاده قرار دهند.
  5. در طراحی نمودن شبکه های کامپیوتری وایرلس حتما نکاتی همچون موارد امنیتی و تداخل امواج را در نظر داشته باشید.
  6. مطمئنا میدانید که طراحی کردن شبکه‌های کامپیوتری بدون در نظر گرفتن موارد امنیتی هیچ فایده ای بدنبال ندارد زیرا اولین مورد که باید به آن توجه ویژه ای نماییم مسئله امنیتی پیج میباشد.

طراحی کردن شبکه با vision

به جرات میتوان گفت  vision  یکی از بهترین نرم افزارهای طراحی نقشه شبکه میباشد. اگر از طریق این نرم افزار اقدام به ترسیم کردن نقشه شبکه نماییم، میتوانیم کارآمدترین دیاگرام ها را برای مرکز داده، توپولوژی‌های شبکه و …. ترسیم نماییم . طبیعتا میدانید که مورد استفاده قرار دادن نرم افزار vision همراه با سهولت میباشد اما در این روند باید حتما اصول‌های بسیاری رعایت و اجرا سود تا نتیجه مدنظرمان را بدست آوریم.

نرم افزار vision را میتوان بر روی نگارش های مختلف ویندوز بکار گرفت. همانطور که بیان کردیم در میان نرم افزار های طراحی شبکه  vision حرف اول را میزند زیرا نسبت به سایر نام افزارها پیشرفته تر، حرفه ای تر و البته که مدرن تر میباشد و البته که منطبق با استانداردهای جهانی میباشد.

چند مورد از قابلیت های نرم افزار vision

  • برچسب زدن عیوب و نمادها
  • برچسب زنی برای اتصالاتی که به کابل‌ها وصل شده است
  • ایجاد کردن نمودار های قالب سفارشی
  • امکان ذخیره کردن نمودارها
  • امکان انتخاب کردن فرمت تصاویر خروجی
  • امکان منتقل کردن نمودار های ساخته شده  به سایر برنامه
  • ارائه دادن طیف گسترده ای از فلوچارت‌ها
  • مورد استفاده قرار دادن در پروژه های صنعتی بزرگ

هزینه راه اندازی شبکه های کامپیوتری

البته که هزینه راه اندازی شبکه کامپیوتری در مکان ها و شرایط مختلف دارای تفاوت بسیاری میباشد.

طبیعتا شرایط راه اندازی شبکه در یک بخش تولیدی خصوصی، با تعداداندکی نیرو در حال کار با کامپیوتر، کمتر از راه اندازی این شبکه در تولیدی  بزرگ با تعداد انبوهی کارمندان میگردد که؛ پشت سیستم کامپیوتری در حال فعالیت است.

هزینه راه اندازی شبکه های کامپیوتری چقدر است ؟

مواردی که در میزان قیمت تاثیر گذار هستند

نوع سرور شبکه :

اگر بخواهیم اولین موردی که بیشترین تاثیر گذاری را در بالا رفتن قیمت شبکه دارد نام ببریم؛ نوع سرور شبکه روی زبانمان جاری میگردد. سرورها به دو دسته تقسیم گردیده اند؛ البته این دسته بندی از طریق سیستم عامل انجام میشود:

  • دسته اول: مایکروسافتی
  • دسته دوم: لینکوسی

وقتی که هر یک از این سرورها را انتخاب نمایید ؛ روتر و نوع سوئیچ بکار رفته تغییر می‌کند.

نصب نرم افزار های امنیتی:

اغلب مدیران به این مسئله تمایل نشان می دهند که در شبکه یک سیستم مانیتورینگ، نرم افزارهای امنیتی و نیز یک هشدار دهنده نصب گردد. البته که راه اندازه این نوع سیستم دارای قیمت متفاوت و بالاتری میباشد.

البته که راه اندازی شبکه کامپیوتری کاملا تخصصی و حرفه‌ای میباشد و مطمئنا که باید به وسیله افراد مجرب انجام پذیرد.

نصب نرم افزار های امنیتی

سیستم های پشتیبانی گیری از شبکه :

شما زمانی که در راه اندازی شبکه از استراتژ های پشتیبان استفاده کنید ، با قیمت بالاتری روبرو خواهی شد. در این روند به طور دائم یک سیستم اتومات به موازات شبکه فعال میباشد که در بازه‌های زمانی مشخص یک نسخه پشتیبان از اطلاعاتی که در شبکه موجود میباشد تهیه مینماید. این نوع از اطلاعات روی یک هاردهایی با ظرفیت بالا ذخیره میگردد تا در صورت لزوم مورد استفاده قرار گیرد. در اینصورت اگر مشکلی ایجاد شود و اطلاعات از دسترس خارج شوند نباید نگران بود چون به سهولت بازیابی اطلاعات امکان پذیر خواهد بود. این نسخه پشتیبان که بسیار کارآمد میباشد با برخی از سخت افزار ها و نرم افزار ها در ارتباط است همین امر موجب میشود که قیمت تمام شده؛ بالاتر باشد.

پنل اختصاصی مدیریتی:

راه اندازی شبکه کامپیوتری دنیای وسیعی دارد و علاوه بر امکانات و کارآیی های متعدد؛ امکانات مختص مدیریتی درون شبکه ای زیادی در آن وجود دارد. باید توجه داشته باشیم که در زمان راه اندازی شبکه درخواست نماییم که موارد اختصاصی مدیریت برایمان لحاظ گردد.

راه اندازی شبکه و ارائه خدمات پشتیبانی:

علاوه بر مواردی که در بالا بیان کردیم و به تاثیرگذاریشان بر قیمت گذاری اشاره نمودیم؛ راه اندازی شبکه نیز هزینه مجزایی را به خود اختصاص میدهد . ولی این این روند در محاسبه قیمت‌ها به اینجا ختم میگردد . خدماتی که از طرف پشتیبانی به ما ارائه میگردد شامل پرداخت هزینه هایی دیگر میشود. این خدمات میتواند شامل مواردی همچون سرکشی ماهانه، رفع ایراد شبکه، تنظیم مجدد سیستم بک آپ و… گردد.

طبیعتا شبکه‌هایی  که مدام در حال فعالیت میباشند ممکن از دچار مشکلات سرور و یا ویروسی شدن شوند؛ به همین جهت کارآیی شبکه شما باید همیشه توسط یک متخصص پیگری و بررسی گردد وگرنه شما به هیچ یک از نتایج مورد نظرتان دست نخواهی یافت.

راه اندازی شبکه و ارائه خدمات پشتیبانی

هزینه راه اندازی و کابل کشی:

در کنار تمام موارد تاثیر گذاری که به آن‌ها اشاره کردیم؛ حجم شبکه یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین مورد در تعیین قیمت در زمان راه اندازی شبکه میباشد. زمانی که یک شبکه را برای افراد بیشتری راه اندازی نماییم متقابلا باید تجهیزات و سیستم های ارتباطی بیشتری را مورد استفاده قرار دهیم. البته فردی که میخواهد کار نصب را انجام دهد ، همه شرایط را بررسی مینماید و روش مقرون به صرفه تر پیاده سازی میکند.

توجه داشته باشید که برآورد هزینه کابل کشی و داکت گذاری متری صورت میگیرد . اگر بعد از برآورد قیمت کابل به دلیل متراژ بالایش با هزینه بالایی روبرو شویم از طرف متخصص گزینه بی سیم را پیشنهاد میگیریم. البته اگر در بعضی مواقع بعد از تعیین قیمت مشخص گردید که هزینه روش بی سیم و کابل در یک رده میباشد؛ تاکید را روی روش بی سیم میگذارند.


جمع بندی در مورد ساختار شبکه

شبکه مجموعه‌ای قابل مشاهده برای اعضایش است. به عبارتی یک شبکه کامپیوتری مجموعه ای از کامپیوترهای متصل است که برای مبادله اطلاعات و استفاده‌های مشترک از تجهیزات و ابزار آلات فراهم شده است. همچون کامپیوترها، ریپورت‌ها، پرینتر و..

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید