انواع پیکربندی شبکه ای

انواع پیکربندی شبکه ای

منظور از انواع پیکربندی شبکه چیست

منظور از انواع پیکربندی شبکه و یا توپولوژی نوع ارتباطی میباشد که کامپیوتر ها در شبکه کامپیوتری با یکدیگر دارند .

انواع پیکربندی ها

پیکر بندی ستاره :

در پیکربندی ستاره هر وسیله و یا گره ای به یک گره مرکزی که یک رایانه میزبان یا HUB است متصل میگردد و دیگر هیچ نوع ارتباطی با سایر گره ها ندارد .به همین ترتیب همه گره های فقط و فقط به وسیله گره مرکزی میتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به تبادل نمایند . این روند به شکلی میباشد که اگر یکی از گره ها قصد انتقال داده ای را به گره ای دیگر داشته باشد باید گره مرکز را برای انجام آن بکار گیرد ؛ یعنی داده در زمان انتقال از مبدا به مقصد باید از گره مرکز عبور نماید .
یکی ازمزیت هایی که پیکربندی ستاره ای دارد این است که در صورت بروز هر نوع تداخل و یا مشکلی به سرعت و سهولت منبع مشکل را میتوان یافت و یا آن را حذف نمود زیرا؛ امکان حذف هر گره ای به آسانی وجود دارد . زیرا سایر گره ها همچنان به فعالیت هایشان ادامه میدهند . زمانی در سیستم همه گره ها با هم تداخل و مشکل ایجاد میشود که گره مرکزی دچار عیب گردد .

پیکربندی خطی :

نوع دیگر پیکربندی ؛ پیکربندی خطی میباشد . در این نوع از پیکر بندی یک کابل اصلی با نام گذرگاه موجود است که گره های دیگر به واسطه یک رابط به صورت T شکل به آن اتصال پیدا کرده اند . وظیفه جذب سیگنال هایی که سرانجام به انتهای گذرگاه ها میرسند ، به دوش خاتمه دهنده هایی میباشد که در انتهای گذرگاه ها موجود است . لازم بذکر میباشد که اگر این سیگنال ها جذب نگردند ؛ نویز و اختلال در شبکه ایجاد میشود .

توجه داشته باشید که اگر هرگونه عیبی در گذرگاه اصلی ایجاد گردد . تمامی شبکه های از ادامه کار و فعالیت بازمی ایستند . سیگنال هایی که در مسیر در حال حرکت میباشند ، اگر که به خاتمه دهنده ها برخورد نکنند از حرکت می ایستند و بازگشت می نمایند که موجب راه انداختن نویز و اختلال در شبکه میشوند . طبیعتا که پیدا کردن منبع مشکل در چنین شبکه ای دشوار میباشد.

پیکربندی حلقه :

تنها محدودیتی که در پیکربندی حلقه وجود دارد طول حلقه و نیز تعداد گره هاست ‌. اما در مورد حذف و اضافه کردن گره ها هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و این امر به سهولت امکان پذیر میشود . یکی از عیب های بسیار مهمی این پیکربندی نسبت پیکربندی ها دارد این است ‌که اگر فقط یکی از گره ها از کاربیوفتد شبکه به طور کامل از کار بازمی ایستد . در این مواقع اگر دوحلقه را به طور همزمان بکار بگیریم این عیب کاملا رفع و رجوع میگردد .

پیکربندی چندگانه ( سلسله مراتبی ) :

در گاهی از مواقع چند زیر شبکه با پیکربندی های کاملا متفاوت به وسیله یک شبکه به هم متصل میشوند . که از آن با عنوان پیکر بندی سلسله مراتبی یا چندگانه نام میبریم.

مزایای انواع پیکربندی شبکه ای

پیکربندی شبکه ای موجب میشود که مدت زمان خرابی تا میزان زیادی کاهش پیدا کند و برای مدیران شرایطی را ایجاد می نمایند تا تغییرات سریع شبکه را به سرعت شناسایی نمایند . البته اطمینان کامل ایجاد میگردد که نسخه های نرم افزاری و همینطور اجزا سخت افزاری کاملا به روز میباشند و البته که مطابق با موافقت نامه های مجوز باشد . لازم بذکر میباشد که پاسخگویی و دید کاملا بهبود پیدا می کند ؛ زیرا پرسنل سیستم یک راه آسان برای تعیین نمودن اجزا و نرم افزارهای فعال در شبکه را دارا هستند . علاوه بر این ها میتوان به دو مزیت دیگر اشاره نمود :

 خطاهای پیکربندی به حداقل ممکن می رسند ؛
 فرآیند تعمیر ، گسترش ، نگهداری و ارتقاء را ساده میکند .

 

پیکربندی شبکه های کامپیوتری برای مدیر این اجازه صادر مینماید که شبکه ای برای دست یافتن به هدف های ارتباطی راه اندازی نماید . این فرآیند که از آن سخن گفتیم ؛ شامل امور زیر میگردد :

• پیکر بندی روتر ؛ که ip صحیح و تنظیمات مسیر را مشخص مینماید .

• پیکربندی میزبان ؛ تنظیمات پیش فرض همچون پروکسی، نام شبکه ، رمز عبور و … را وارد مینماید و اتصال شبکه را روی سیستم کامپیوتری میزبان تنظیم مینماید تا ارتباط شبکه فعال گردد ‌.

• پیکر بندی نرم افزار ؛ هرگونه نرم افزار مبتنی بر شبکه را که مجاز به دسترسی میباشد و اعتبار لازم برای نظارت کردن برای ترافیک شبکه دارد ارائه میکند .

2.3/5 - (3 امتیاز)
دوره‌های مرتبط
آموزش لایحه تاخیرات (دوره آنالیز تاخیرات پروژه)

آموزش لایحه تاخیرات (دوره آنالیز تاخیرات پروژه)

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
۱۱
۱
۷۰
۶۴۰,۰۰۰ ۱۹۲,۰۰۰ تومان
در حال برگزاری
دوره فشرده نشریه ۱۱۰ جلد دوم ۳۰ ساعته

دوره فشرده نشریه ۱۱۰ جلد دوم ۳۰ ساعته

روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
۰
۱۶
۶۹
۱,۲۹۹,۰۰۰ ۳۹۰,۰۰۰ تومان
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید