انواع خطوط انتقال برق

انواع خطوط انتقال برق

مروری بر پروسه انتقال نیروی برق از تولید تا مصرف:  خطوط انتقال برق یکی از اجزای جدایی ناپذیر در سیستم برق قدرت هستند که وظیفه منتقل کردن برق از نیروگاه به مناطق مصرف کننده بر عهده دارند. اغلب دانشجویانی که در رشته برق قدرت تحصیل می کنند، نمی توانند بازدید فنی داشته باشند و یا چند ماه حضور در پست های انتقال برق را تجربه کنند. هدف اصلی این مطلب آشنایی بیشتر دانشجویان و علاقمندان رشته برق قدرت با خطوط انتقال نیرو است. در این مطلب با مفاهیم کاربردی و همچنین اجزای مختلف مرتبط با آن آشنا خواهیم شد.

همانطور که می دانید، دنیای امروز، عصر تکنولوژی و ارتباطات می باشد که در آن نیروی برق جزء جدایی ناپذیر در این عرصه به شمار می رود. انرژی برق یکی از ملزومات و نیازهای هر صنعتی می باشد، به هرجا که نگاه کنیم، به نوعی از نیروی بیکران برق استفاده میشود، خانه ای که در آن زندگی می کنیم و تمام محل هایی که در روز از آنها عبور می کنیم، نیازمند روشنایی هستند که این روشنایی، وابسته به نیروی برق می باشد. صنایع مختلف نیز برای کارکرد ماشین آلات و تولید محصولات مختلف، نیازمند نیروی برق هستند. همه روزه دانشمندان، مهندسان و متخصصان در پی ابداع راه و روشی نوین و اقتصادی برای تولید نیروی برق می باشند.

از چه انرژی هایی می توان برق تولید کرد؟

منابع تامین انرژی الکتریکی

تولید انرژی الکتریکی، فرایندی است که در طول آن، شکل های گوناگون انرژی، به انرژی الکتریکی تبدیل می شوند و برای رسیدن به این هدف راههای متعددی وجود دارد. فرایند تولید انرژی الکتریکی اغلب از منابع طبیعی مانند زغال سنگ (نیروگاه سوخت فسیلی)، نفت، گاز طبیعی، اورانیوم (نیروگاه هسته ای)، جریان آب و جریان باد بهره می گیرد و در تمام این موارد به جز انرژی بادی، برای تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی از ژنراتورهای سنکرون AC که به توربین بخاری گازی با آبی متصل هستند، استفاده می شود.

طبق مبحث 13 استفاده از این نوع ژنراتورها دارای فواید بسیاری است که استفاده از آنها را در بیشتر صنایع بزرگ تولید برق رایج نموده است. هزینه های تولید انرژی الکتریکی در بیشتر روش ها به طور مشخص تابعی از قیمت سوخت مصرفی و بهره وری در نیروگاه است و در همین راستا برای هر نیروگاه یک تابع هزینه تعریف میشود. امروزه، دانشمندان به دنبال منابع جدید برای تولید انرژی الکتریکی هستند که در آن به جای استفاده از سوختهای متداول از انرژی های تجدید پذیر و نو که به صورت رایگان در اختیار ما قرار دارند، استفاده شود تا با جایگزینی این منابع، وابستگی قیمت انرژی الکتریکی به قیمت سوخت را کاهش دهند.

پس از تولید، مرحله انتقال نیروی برق مطرح می شود، زیرا هدف اصلی از تولید نیروی برق، تامین برق مصرف کنندگان مسکونی و صنعتی می باشد. از آنجایی که توان تولید محدود می باشد و همچنین با توجه به مسافت های طولانی و افت ولتاژ ناشی از آن که به ناچار بین تولید کننده و مصرف کننده وجود دارد، نیروی برق توسط ترانسفورماتورها در مراحل مختلف افزایش و کاهش می یابد.

پست های برق ایستگاهایی میباشد که در مسير توليد انتقال یا توریع الکتریکی ولتاژ را به وسیله ترانسفورماتور به مقادیر بالاتر یا پایین تر تغییر می دهند. توان الکتریکی می تواند از میان شمار زیادی پست بین نیروگاه و مصرف کننده بگذزد و ولتاژ آن در طول مسیر بارها تغییر کند.

معمولا در ابتدای مسیر انتقال نیرو، از ولتاژهای بالا (فشار قوی High Voltage (استفاده می‌شود، چرا که با بالا بردن ولتاژ، جریان کاهش می یابد و انتقال آن با سهولت بیشتر و تلفات الکتریکی کمتری انجام می پذیرد ولی پیوسته با نزدیک شدن خط انتقال به مصرف کننده و خطرات ناشی از عبور ولتاژ در مقادیر بالا برای انسان، ولتاز خط توسط ترانسفورماتورها کاهش می یابد تا نیروی برق، قابلیت استفاده برای تجهیزات شهری و صنعتی را داشته باشد و با ایمی بیشتر به مصرف کننده برسد.

مجموعه فایل ها و ویدیوهایی آموزشی برای مهندسی برق  

مجموعه ویدئوهای آموزشی انتخاب تجهیزات، محاسبات و طراحی انواع تابلو برق های صنعتی

پکیج آمادگی آزمون نظام مهندسی برق

طراحی تاسیسات برقی ساختمان های بلند مرتبه

دانلود دوره آموزشی مقدماتی طراحی تاسیسات برق

دانلود دوره آموزشی پیشرفته طراحی تاسیسات برق

در صورتی که در مورد دوره آموزش طراحی تابلو برق سوالی دارید، با شماره 88831021-021 تماس بگیرید.

 

انواع خطوط انتقال برق

انواع خطوط انتقال

این بخش از پروسه انتقال نیروی برق، خطوط فشار ضعیف (Low Voltage) نامیده می شوند، به طور کلی، سطح ولتاژ در حیطه فشار ضعیف، ولتاژ پائین تراز ۱۰۰۰ ولت می باشد.

به طور کلی، پست های برق از نظر سطح ولتاز به شکل زیر دسته میشوند:

  1. سیستم های فشار ضعیف : مقادیر کمتر از 1000 ولت
  2. سیستم های فشار متوسط : مقادير بين  1000V-63KV
  3. سیستم های فشار قوی : مقادير بين  63KV-230KV
  4. سیستم های فوق فشار قوی : مقادیر بالاتر از 230KV

اصطلاحات خطوط انتقال برق

HV-MV-LV

HV : این بخش معمولا انتقال و توزیع سراسری نیروی برق بین شهرها و مسافت های طولانی را میسر می سازد که از پست های متداول آن می توان از خطوط  230KV,400KV,63KV,110KV,132KV نام برد.

خطوط فشار قوی، نیروی برق را از طریق دکل های برق به شهرها انتقال میدهد و طی گذر از چندین پست کاهنده، برق را به پست های منطقه ای می رساند و در نهایت، کاهش یافته تا به سطح فشار متوسط برسد.

MV: پر کاربرد ترین نوع سیستم های فشار متوسط 11KV,20KV,33KV هستند. پست های فشار متوسط اغلب به عنوان توزیع کننده اصلی، برای تغذیه فشار ضعیف مورد استفاده قرار می گیرد.

خطوط فشار متوسط از طریق تیرهای برق که معمولا در ارتفاع بیشتری نسبت به تیرهای برق فشار ضعیف نصب می شوند و در سطح خیابان قابل رویت می باشند.

برق را به ترانسفورماتورهای کاهنده می رساند و در نهایت ترانسفورماتور، سطح ولتاژ را از 20KV به 400V کاهش میدهد تا مورد مصرف قرار گیرد.

LV: در سیستم های فشار ضعیف ۴۰۰ یا ۳۸۰ ولت که در ایران بیشترین کاربرد را در صنعت شهرنشینی دارد، غالب برای تامین برق تجهیزات داخلی صنایع و مجتمع های مسکونی استفاده میشود.

برق ۲۲۰ ولت نیز از انشعاب یک فاز و نول حاصل می شود که برای مصارف تکفاز در این بخش به کار برده می شود. ترانسفورماتورها که با توان های مختلف ارائه می شوند، ولتاژ را به ۴۰۰ ولت کاهش می دهند و به عبارتی، تغذیه تابلوهای LV را میسر می سازند که در نهایت، تابلوهای فشار ضعیف، با توجه به نوع و کارایی آنها، برق را مستقیما به مصرف کننده انتقال میدهند.

3/5 - (2 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید