اصول طراحی کانال هوا

اصول طراحی کانال هوا

طراحی کانال هوا یکی از الزاماتی می‌باشد که تمامی مهندسین تاسیسات ساختمانی باید به آن آگاه باشند و به تمامی اصول طراحی کانال هوا مسلط باشند. صحیح سایز زدن کانال، از پارامترهای مهمی می باشد که جهت طراحی اصولی کانال هوا الزامی می‌باشد. بدین معنا که نه آنقدر بزرگ سایز بزنیم که هزینه ها افزایش یابد و آنقدر کوچک سایز بزنیم که سیستم با مشکل سر و صدا مواجه شود.

ما در مجموعه بزرگ آموزشی سودا، در این بخش به طور مفصل و پروژه محور به سراغ آموزش طراحی کانال هوا رفته ایم. علاوه بر آموزش اصولی، انجام این کار فوق تخصصی را هم میتوانید بر روی دوش ما بگذارید.  از یادگیری گرفته تا خرید پکیج آموزشی، شرکت در وبینارهای آموزشی و همچنین درخواست خدمات طراحی کانال هوا، همه و همه توسط مجموعه آموزش تاسیسات ساختمان سودا میتوانید انجام دهید. شما به یک منبع جامع تاسیسات ساختمان رسیده اید. قطعا به هر هدفی که دارید، با سودا میسر خواهد شد. 🙂

اصول طراحی کانال هوا

 

اصول طراحی  و نصب کانال هوا چیست؟

طراحی کانال هوا، جزو امور تخصصی است که حتما باید توسط تیم مهندسی باتجربه انجام شود. طراحی کانال هوا اصولی دارد که دقیقا باید طبق جدیدترین استانداردها، قوانین ملی ساختمان، ضوابط انجام شود. در غیر این صورت، به به دلیل خشت کج، دیوار تا ثریا کج بالا میرود و پروژه با شکست روبه رو میشود. پس باید مسئولیت طراحی کانال هوا را به تیمی کارکشته و باتجربه سپرده شود.

عملیات نصب  کانال هوا هم  از موارد مهم دیگری است که اگر ضعیف انجام شود سبب پایین آمدن راندمان سیستم، افزایش نشتی و بالا رفتن هزینه های پروژه میگردد. در واقع هم طراحی کانال هوا و هم نصب کانال هوا فقط و فقط از پس تیم مهندسی کاربلد، بر می آید و تمام 🙂 . 

جالب است بدانید که یکی از دلایل عمده ضعف مهندسین در طراحی سیستم تهویه مطبوع مناسب، عدم توجه به سایزینگ مربوط به سیستم کانال کشی می‌باشد. انتخاب مناسبترین نوع کانال و سایزینگ مربوط به آن جزو پایه ایی ترین اصول طراحی تاسیسات مکانیکی ساختمان می‌باشد و به مانند انتخاب کابل مناسب در طراحی تاسیسات برقی ساختمان می‌باشد.  اگر شما قصد یادگیری اصول طراحی تاسیسات مکانیکی ساختمان را دارید، میبایست نحوه کانال کشی، طراحی کانال هوا، مباحث و نحوه محاسبه سایزینگ و… را بلد باشید.

شما میتوانید همین حالا در دوره های تخصصی آنلاین، حضوری یا آفلاینی که سودا برگزار میکند، شرکت کنید و به مهارت حداکثری در حوزه طراحی کانال هوا برسید. شک نداریم که با آموزش های سودا، حداقل ۲، ۳ سال جلو می افتید و میتوانید با اعتماد به نفس و اطمینان بیشتر پروژه های زیادی را قبول کنید و به قول معروف پول پارو کنید. 🙂

نمونه لینک های کمکی برای یادگیری هرچه بیشتر طراحی کانال هوا

پکیج آموزشی طراحی سیستم کانال

پکیج جامع طراحی و نظارت سیستم های هوارسانی

طراحی سیستم های تهویه مطبوع

کتاب جزییات تهویه صنعتی، مختص هودها، فیلترها و کانال کشی ها فرایندهای صنعتی

طراحی تاسیسات مکانیکی بیمارستان

مشخصات فنی عمومی تاسیسات مکانیکی ساختمان (جلد سوم) کانال کشی

پکیج آموزش طراحی سیستم اسپلیت، داکت اسپیلت و VRF

اگه عاشق کارتان باشید و برایش تلاش کنید، پول خودش به سراغتان می آید. پیشنهاد میکنیم که از فرصت های خوبی که سودا برای شما مهیا کرده، ساده نگذرید.

طراحی کانال هوا


کار تخصصی طراحی کانال هوا را به تیم مهندسی سودا بسپارید

خیلی از مهندسین با یکی دو سال تجربه، خودشان را خبره طراحی تاسیسات ساختمان میدانند، اما واقعیت این است که برای خبره شدن حتی باید شکست خورد. لذا اگر شما پیمانکارید، کارفرما هستید، مهندس اجرایی هستید و یا به هر دلیلی به دنبال متخصص طراحی کانال هوا میگردید، با اطمینان ۱۰۰٪ میتوانید روی دانش  و تجربه چندین ساله سودا حساب کنید.

مهندسین سودا، برای ارائه خدمات طراحی کانال هوا، طراحی دیگر تاسیسات مکانیکی، جزو برترین مهندسین در استان تهران و کشور هستند. به طوری که بسیاری از دانشجویان، پیمانکاران برای بهره گیری از دانش آنها، سر و دست میشکانند. اغراقی در کار نیست. شما میتوانید از نزدیک با خود اعضای تیم مهندسی سودا در ارتباط باشید.  اکنون برای اینکه با خدمات طراحی کانال کشی  برای انواع ساختمان ها و پروژه ها بیشتر آشنا شوید، همین اکنون با ما تماس بگیرید.


 

 

باز کار طراحی کانال هوا چگونه است؟

با گسترش شهر نشینی و صنعتی شدن جوامع، نیاز افراد به تامین اقتصادی تر و علمی تر هوای مطبوع و حرارت مرکزی بیشتر شد. این امر باعث پیشرفت شایانی در علم و تکنولوژی مربوط به تهویه مطبوع و حرارت مرکزی در نیم قرن اخیر گردید. به جرات میتوانیم بگوییم که هر شاخه از تاسیسات مکانیکی ساختمان، مانند طراحی سیستم تهویه مطبوع و طراحی سیستم کانال هوا و کانال کشی، صنعت و کسب و کاری سودآور و همیشه داغ است. قطعا یک ساختمان بدون داشتن سیستم های رفاهی، عملا قابل سکونت نیست.

در سیستم های هوایی بعد از انجام محاسبات و برآورد بار های سرمایی و گرمایی به عواملی نیاز داریم که بتواند هوای گرم و یا هوای سرد شده را به فضای مورد نظر انتقال دهد برای این منظور در صنعت تاسیسات از کانال ها استفاده می شود که دارای اشکال و متریال متفاوت هستند.


 

 آموزش طراحی کانال هوا و کانال کشی 

شروع آموزش و یادگیری اصول طراحی کانال هوا و کانال کشی. در ادامه مطلب میتوانید به طور خلاصه و مفید با اصول طراحی کانال هوا آشنا شوید؛ علاوه بر این میتوانید در کلاس های آموزشی هم شرکت کنید و در این حوزه نامبروان شوید.

آموزش طراحی سیستم کانال کشی هوا

  • اول انتقال حجم هوای طراحی شده
  • دوم بررسی نویز و سر و صدا
  • و سوم بررسی افت فشار گفته شده که جزو مهمترین فاکتورهای طراحی کانال هستند.

هنگامی که گرمایش و سرمایش توسط سیستم های تولید هوا (اعم از چیلر، هوا ساز، پکیج یونیت و …) تحت شرایط محیطی مناسب و منطبق با اهداف کاربری فضا تامین و توزیع می گردد، نقش کانال ها به عنوان تجهیزات انتقال هوا و دریچه ها و دمپرها به عنوان تجهیزات توزیع بالانس و پخش هوا بیش از پیش خودنمایی می کند. به همین دلیل محاسبات و دقت در طراحی و اجراء کانال ها و اصول طراحی کانال هوا و کانال کشی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

در این مقاله سعی شده به جای پرداختن به اصول تئوری طراحی و محاسبات کانال به مباحث کاربردی برای طراحی، محاسبات و ترسیم کانال ها پرداخته شود تا دانشجویان و مهندسین تاسیسات پس از مطالعه این مقاله با اصول طراحی کانال هوا آشنا شوند و به آسانی بتوانند برای پروژه های مختلف، جزئیات ابعاد کانال را محاسبه و نقشه های کانال هوا و تخليه هوا را ترسیم نمایند.

در اینجا جا دارد بگوییم که مهندسین سودا، برای طراحی کانال هوا، طراحی دیگر تاسیسات مکانیکی، جزو برترین مهندسین در استان تهران و کشور هستند  شما میتوانید هم برای یادگیری هم برای درخواست خدمات، از دانششان و تجربه درخشانشان استفاده کنید. همانطور که میدانید،


هیچ چیز به اندازه تجربه کاری  ارزش ندارد. به همین دلیل چه برای یادگیری مبحث مهم طراحی کانال هوا و چه برای درخواست این خدمات تخصصی، میتوانید به سراغ مهندسین کارکُشته سودا بیایید. 🙂


طراحی کانال هوا

 

نکات مهم در اصول طراحی کانال هوا و کانال کشی سیستم تهویه مطبوع

یکی از روش های تامین شرایط آسایش در یک محیط استفاده از سیستم هوارسانی است. در هوارسانی می توان هوای گرم، سرد، مرطوب و یا رطوبت گیری شده را به فضای مورد نظر ارسال کرد و هوای آلوده را تخلیه نمود. سیستم های هوارسانی شامل هواسازها، کانال ها، دریچه ها، دمپرها، اجزا کنترلی و غیره می باشد.

سیستم کانال یک شبکه می‌باشد که از انشعابات و مسیرهای دایره ای یا مستطیلی (عموما از جنس صفحات گالوانیزه، آلومینیومی، فایبر گلاس و یا کامپوزیت پلاستیک) که داخل دیوارها، کف و یا سقف قرار دارد بوجود آمده است. این سیستم شامل کانال های رفت و برگشت هواست.

وسیله گرمایش و یا سرمایش اصلی دارای یک فن است که می تواند هوای رفت را به داخل اتاق ها هدایت کند. فن می تواند هوای رفت را با استفاده از کانال های هوای طراحی شده و از طریق دریچه های هوای رفت به داخل اتاق ها بدمد.

اکثر منازل به منظور صرفه جویی در نصب، از یک یا دو مسیر هوای برگشت در مکان های پرتردد مانند پذیرایی استفاده می کنند (بعضی از منازل سیستم کانال برگشت ندارند. اینگونه طراحی های کم هزینه معمولا دارای کیفیت پایین تر و هزینه ی انرژی بالاتر می باشند).

 


 

تعریف کانال تهویه مطبوع کانال تهویه مطبوع

  • کانال تهویه مطبوع، محفظه ای برای عبور هوا می باشد. وظیفه یک سیستم کانال در تاسیسات صنعتی و ساختمانی عبارت است از انتقال هوای حامل سرما، گرما یا هوای تازه به داخل محیط ساختمان و یا تخلیه هوای داخل به محیط بیرون.

 

  • دقت داشته باشید که کانال ها معمولا در سطح مقطع های دایره ای یا مربع مستطیلی ساخته می شوند که معمولا در ساختمان ها از کانال های با مقطع مستطیلی استفاده می شود. کانال های صنعتی معمولا از جنس پارچه ایی،ورق گالولنیزه و آلومینیوم ساخته می‌شوند.

 

  • یکی از موارد مهم در اصول طراحی کانال هوا،  توجه به میزان دبی هوای مورد برای تعیین ابعاد کانال می‌باشد. منظور از دبی هوا،   میزان حجم خروجی هوا از یک سطح مشخص در یک زمان معین است. دبی هوا همان حجم خروجی هوا گفته می شود.

 

  • برای تغییر مسیرهای ناگهانی در طول مسیر ما باید در طراحی خود از زانوها نیز برای مسیریابی استفاده نمائیم و باید به این موضوع توجه کنیم که برای خلق یک طراحی اصولی لازم است که این زانوها افت فشار زیادی را ایجاد ننمایند.

 

  • اصول طراحی کانال هوا به این صورت می‌باشد که حتما باید کانال ما عایق بندی شده باشد تا اتلاف انرژی صورت نگیرد یا اگر هم اتلافی بوجود آمد بصورت کاملا جزئی باشد.در اکثر سیستم های تهویه مطبوع، انتقال سرما و گرما توسط کانال انجام می شود.

 

  • بدین ترتیب که هوا پس از تغییراتی که بر روی آن در دستگاه از نظر دما و رطوبت صورت می گیرد، ابتدا از کانال رفت خارج شده و وارد محیط می شود و سپس از طریق کانال برگشت وارد دستگاه شده تا تغییرات دوباره بر روی آن اعمال شود.

 

نکات طراحی کانال تهویه مطبوع در فضای مسکونی

کانال تهویه مطبوع می‌باید به گونه ای انتخاب شود که مقدار حداقل هوادهی آن برابر هوای محاسبه شده و مقدار حداقل فشار ساکن آن مساوی مجموع افت فشارهای کانال باشد.

لینک های کمکی برای یادگیری بیشتر این مبحث

نقشه کانال هوای تازه بیمارستان 8 طبقه

نقشه اتوکد تخلیه هوای ساختمان مسکونی 8 طبقه

 

سطح مقطع کانال ها به گونه ای انتخاب و طراحی می شوند که سرعت هوای مناسبی در آنها به وجود آید. همچنین باید توجه داشت که در کانال صدا، ارتعاش و افت فشار زیادی ایجاد نشود و از طرفی فضای کمتری را اشغال کند تا مصالح کمتری مصرف شود.

سیستم های انتقال هوا بر اساس معیار و فاکتورهای زیادی دسته بندی می‌شوند که به مرور هر یک از این فاکتورها خواهیم پرداخت:

١- سرعت: تقسیم بندی بر اساس سرعت ابتدایی در کانال رفت به ترتیب زیر تقسیم بندی خواهد شد:

در تهویه مطبوع ساختمان های معمولی و صنعتی

  1. سرعت کم – حداکثر تا fpm 2500. معمولا بین fpm  1200 تا  2200 fpm
  2. سرعت متوسط – بين fpm 5  2000 تا fpm 4000
  3. سرعت زیاد – بیش از  fpm 4000

2-فشار: سیستم های انتقال هوا براساس فشار کلی به سه طبقه تقسیم می شوند:

  • فشار پایین – حداکثر تا ۲ اینچ آب
  • فشار متوسط – از ۲ تا ۶ اینچ آب
  • فشار بالا – بیشتر از ۶ اینچ آب
  • توجه به این نکته ضروری می‌باشد که فشار کلی یعنی ،

توجه:

فشار کلی یعنی:

  1. مجموع افت فشار در طول کانال
  2. افت فشار در دستگاه های تهویه مطبوع
  3. افت فشار در دریچه هوا به فضای مورد محاسبه و همچنین فشار استاتیکی لازم در انتهای کانال.

 

بررسی موضوع هدر دادن انرژی و افزایش هزینه ها

سیستم های کانال معمولی ۲۵ تا ۴۰ درصد انرژی گرمایش با سرمایش خود را در نزدیکی دستگاه هواساز از دست می دهند، منازلی که کانال ها در محدوده محافظت شده ای مانند زیرزمین هستند، مقدار کمتری انرژی از دست خواهند داد، در حالی که سیستم های دیگر (مانند کانال هایی که در سقف یا زیر شیروانی قراردارند) انرژی بیشتری از دست می دهند.

در سیستم هایی که کانال ها در زیر شیروانی قرار دارند، یکی از مهمترین راهکارهایی که می توان در انرژی صرفه جویی کرد، تغییر و تعمیر وضعیت کنونی کانال هاست.

 

در اصول طراحی کانال هوا توجه به دو نکته ضروری می‌باشد:

انرژی به دو صورت سطحی و نشت هوا از طریق درزها هدر خواهد رفت، برای فهم دقیق تر این موضوع می‌توان یک مثال برای کانال هوای گرم زد که برای کانال هوای سرد هم صادق می‌باشد.

نشت هوا یکی دیگر از راههای هدر رفت گرما نشت هواست. گاهی نشت هوا به دلیل سوراخ شدن اتفاقی کانال و گاهی به دلیل اتصالات ضعیف می باشد. حتی اگر کانال ها درزگیری شوند عملکرد نامناسب آن ها می‌تواند موجب نشت هوا از داخل خود منزل شوند.

هوا از فشار بالا به سمت فشار پایین حرکت می کند. برای اینکه هوای رفت از داخل کانال به هوای مورد نظر برود، باید هوای داخل کانال فشار بالاتری نسبت به هوای اتاق داشته باشد. به طور مشابه برای برگشت هوا از داخل اتاق به کانال برگشت، هوای داخل کانال باید فشار کمتری نسبت به هوای اتاق داشته باشد.

فن دستگاه هواساز مرکزی، تولید کننده این اختلاف فشار می باشد. به محض اینکه فن خاموش شود فشار به سرعت برابر شده و جریان هوا نیز متوقف می شود. فن دستگاه هواساز مرکزی یک فشار بالا در کانال هوای رفت و یک فشار پایین در کانال برگشت تولید می کند. فشار بالا، هوای گرم را مجبور به حرکت در کانال و جریان یافتن به اتاق می کند و فشار پایین، هوای داخل اتاق را به داخل کانال برگشت می کشد.


طراحی کانال هوا

نمونه ای از مدلسازی سیستم کانال هوا با کمک نرم افزار

 

عایق کاری کانال چگونه انجام میشود؟

کانال ها هم مانند لوله ها ممکن است به صورت توکار یا داخل داکت و یا روکار نصب شوند که نصب در داخل داکت متداول تر می باشد.

1-به منظور جلوگیری از پوسیدگی کانالها، باید فاصله ای بین آنها و مصالح ساختمانی باشد.

۲-تنها قسمتی از کانال رفت و برگشت که از محیط گرم نشده می گذرد عایق می شود.


 

انواع کانال ها در صنعت تاسیسات ساختمان

امروزه در صنعت تاسیسات کانال ها در سه دسته کلی تقسیم بندی می شوند:

  • اولین دسته کانال مستطیلی هستند
  • دومین دسته کانال های گرد
  • سومین دسته کالا بیضوی کانال های که دارای کمترین افت فشار نسبت به اشکال دیگر است.

لینک های کمکی برای یادگیری هر چه بیشتر طراحی کانال هوا

نقشه کانال ساختمان اداری 23 طبقه

نقشه کانال کشی ساختمان مسکونی 8 طبقه

نقشه کانال کشی مسجد تیپ 3

مقایسه بین کانال گرد و مستطیلی از لحاظ هزینه ها اشاره می کنیم کانال گرد با سطح مقطع ۱۰ متر مربع دارای محیط ۲.۷۵ بهتر است حال آنکه مستطیلی با همان سطح مقطع محیط ۳.۸۷ متر است بنابراین در کانال مستطیلی از متریال استفاده خواهد شد این عامل باعث می شود که وزن و هزینه های طراحی نیز بیشتر شود سطح بیشتر نیز بدان معنا است که هوا بیشتر با جداره ها در تماس بوده و این مهم سبب استحکام بیشتر می گردد

اصطحکاک در یک سیستم به این معناست که فن نیاز به کار بیشتری دارد و این به هزینه های عملیاتی بالاتر می انجامد. به عنوان یک نتیجه گیری کلی همیشه از کانال گرد استفاده کنید مگر آنکه از  محدودیتی از لحاظ فضا در پروژه وجود داشته باشد.

 


 

اجزای سیستم کانال چگونه است؟

حال به بررسی اجزای سیستم می‌پردازیم

کانال ها از هر شکل و جنسی که باشند وظیفه انتقال حجم معینی از هوا را از منبع اصلی به فضای مورد نظر برعهده دارد و بر این اساس در اکثر سیستم های هوایی این بخش ها دیده می شود

  • اولین بخش کانال رفت برای انتقال هوای ساپلای
  • دومین بخش کانال برگشت برای برگرداندن هوای رفت به سیستم سومین بخش دریچه ها برای انتشار هوای ساپلای به فضای مورد نظر
  • چهارمین بخش گریل ها برای برگرداندن هوا به دستگاه
  • پنجمین بخش دمپرهای بالاس
  • بالانس
  • جهت بالانس کردن شاخه های مختلف

 

سخن آخر در مورد طراحی کانال هوا چه توسط شما و چه با برون سپاری

در کلاس های آموزشی سودا، جای خالی برای شمایی که به دنبال مرکز آموزشی درجه یک و عالی رتبه هستید، خالی است. قطعا برای ارتقا شغلی، روشن کردن آینده کاری خود، نیاز به کسب مهارت دارید. سودا دست شما را میگیرد و با تلاشی که میکنید قطعا شما را نتیجه میرساند. درست است که کار طراحی کانال هوا، تجربه زیادی میطلبد، اما صادقانه بگوییم که اگر در دوره های آموزشی سودا شرکت کنید، چندین سال جلو می افتید.

اگر هم قصد دریافت خدمات دارید و میخواهید طراحی کانال هوا را برون سپاری کنید که باز هم سودا همه جوره در کنار شماست. تیم مهندسی عالی رتبه سودا، با کمک قوی ترین نرم افزارهای محاسباتی و مدل سازی، طبق جدیدترین استانداردها، ضوابط و نوع کاربری ساختمان و … امور طراحی کانال هوا پروژه ها بدون یک درصد خطا انجام میدهد.

بدون اغراق، طراحی تاسیسات کانال هوا، کانال کشی ، جزو پیچیده ترین سیستم های تاسیساتی ساختمان ها است.  اگر میخواهید این مهارت را یاد بگیرید، قطعا جای شما در مجموعه بزرگ سودا خالی است. 🙂

 

به طور کلی شما چه دنبال تیم مهندسی برای طراحی میگردید چه قصد یادگیری این حوزه سودآور و رقابتی را دارید، همه جوره میتوانید روی مرجع تاسیسات ساختمان سودا، حساب کنید.

 

اگر میخواهید با کارشناسان گفت و گو کنید، همین حالا با سودا (مرجع تاسیسات ساختمان) تماس بگیرید. 

 

 

4/5 - (2 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید