نقشه ازبیلت چیست؟

نقشه ازبیلت چیست؟

طبق اعلام رسمی سازمان نظام مهندسی، دفاتر پیمانکاری، مشاور و کارفرمائی یکی از عمده ترین مشکلات در تهیه صورت وضعیت های موقت، قطعی و تعمیرات و نگهداری انتهای پروژه عدم وجود نقشه های ازبیلت است . به همین دلیل در این مقاله سعی نموده اییم مقاله ایی تحت عنوان ازبیلت چیست، چگونه تهیه می‌شود و تهیه صحیح آن چه فوایدی برای پروژه دارد صحبت کنیم. همراه ما بیایید تا با تهیه نقشه ازبیلت یا چون ساخت آشنا شوید. 

نقشه ازبیلت (Asbuilt)  و یا چون ساخت چیست؟

نقشه ازبیلت و یا چون ساخت به نقشه هایی گفته می‌شوند که در حین یا بعد از اجرای پروژه تهیه می‌شوند و کمک شایان و قابل توجهی به عوامل تعمیر نگهدار و مهندس مشاور در تائید صورت وضعیت های موقت و و قطعی می‌نماید.

به طور کلی نقشه های ازبیلت مسیرهای لوله کشی،جانمائی تجهیزات و…. را به طور دقیق داخل نقشه مشخص می‌نماید به شکلی که شخص براحتی و با اندکی داشتن دانش نقشه خوانی براحتی می‌تواند توسط نقشه های ازبیلت مسیر سیم،لوله و…. را پیدا کند و در صورت عیب و یا نقص در تاسیسات برقی و مکانیکی ساختمان با کمک همین نقشه ها سریعتر ایرادت را رفع نماید.

وجود نقشه های ازبیلت جز مهمترین اسناد تمامی پروژه ها است. “نقشه ازبیلت” یا به انگلیسی “As-Built Drawing”، یک نوع نقشه مهندسی و معماری است که واقعیات و تغییرات اعمال شده در یک پروژه ساختمانی را نمایش می‌دهد. این نقشه در نهایت پس از اجرای فیزیکی پروژه، به عنوان نقشه نهایی واقعی ایجاد می‌شود.

دوره های تخصصی و درجه یک برای تهیه نقشه ازبیلت برق و مکانیک

دوره  جامع طراحی ازبیلت برق و مکانیک

الزامات طراحی و اجرای تاسیسات الکتریکی پروژه‌های ساختمانی-مقدماتی 

دوره آموزش طراحی برق ساختمان-مخصوص برقکاران و تکنسین ها

 

ویژگی‌های نقشه ازبیلت عبارتند از:

واقعیت‌پذیری: نقشه ازبیلت نشان‌دهنده وضعیت فعلی ساختمان و تجهیزات پس از اجرای پروژه می‌باشد و به عنوان یک سند واقعی و قابل اعتماد برای مهندسان، معماران و مالکان ملک استفاده می‌شود.

تغییرات و اصلاحات: این نقشه به دقت تغییرات و اصلاحات اعمال شده به مرور زمان را نشان می‌دهد. این تغییرات ممکن است به دلیل مشکلات ساختاری، بهبودهای انجام شده یا تغییرات در نقشه‌های اجرایی باشد.

مشخصات فنی: نقشه ازبیلت شامل جزئیات فنی مانند ابعاد، اتصالات، متریال‌ها و سایر مشخصات مهم پروژه است.

اطلاعات زمانی: نقشه ازبیلت ممکن است شامل اطلاعات زمانی نیز باشد، مثل زمان اجرای هر مرحله یا تغییرات اعمال شده.

اطلاعات اضافی: اطلاعات اضافی مانند شماره‌های تماس مهندسان مسئول یا توضیحات اجرایی نیز در این نقشه قابل درج است.

نقشه ازبیلت به عنوان یک سند مهم در مراحل نگهداری، بهسازی و مدیریت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نقشه ازبیلت چیست؟

ترسیم نقشه های ازبیلت و شاپ تاسیسات برقی ساختمان

فواید وجود نقشه های ازبیلت دقیق

  • کمک به عوامل تعمیر نگهدار تاسیسات مکانیکی و برقی جهت سرعت بخشیدن به عملیات عیب یابی و ترمیم
  • کمک به مهندس ناظر،مشاور و کارفرما در تائید صورت جلسات و صورت وضعیت های قطعی و ماقبل قطعی
  • مناسب ترین مدرک جهت ارائه به هئیت مدیره ساختمان
  • مهمترین سند بایگانی جهت ارائه به سازمان نظام مهندسی
  • جزء مهمترین مدارک دفتر فنی پیمانکار جهت وصول مطالبات

تهیه نقشه ازبیلت بعهده کیست؟

تهیه نقشه های ازبیلت بعهده مهندسین اجرایی ساختمانی می‌باشد،اما در برخی از دفاتر فنی و مهندسی برای بالا بردن دقت نقشه کشی مهندس اجرایی و دفتر فنی با کمک یکدیگر نسبت به ترسیم نقشه های اتوکد ازبیلت اقدام می‌نمایند.

نقشه ازبیلت چیست؟

قیمت تهیه نقشه های ازبیلت

تهیه نقشه های ازبیلت بسته به شرایط محیط کاری و سختی کار دارای قیمت های متفاوتی می‌باشد به طور مثال تهیه نقشه های ازبیلت تاسیسات مکانیکی و یا برقی یک پالایشگاه در عسلویه به مراتب متفاوت از تهیه نقشه های ازبیلت یک ساختمان ده طبقه می‌باشد.

توجه:البته در اکثر شرکت های پیمانکاری تهیه نقشه های ازبیلت و شاپ بر عهده مهندس اجرائی و دفتر فنی می‌باشد و به شخص جداگانه ایی واگذار نمی‌شود مگر آنکه نفرات پیمانکار توانایی لازم جهت اجرای کار را نداشته باشند.

طراحی ازبیلت و شاپ تاسیسات مکانیکی

مدارک مورد نیاز نقشه های ازبیلت

جهت تهیه نقشه های ازبیلت به طور حتم نیاز به نقشه های اصلاحی و شاپ (تهیه شده توسط واحد دفتر فنی) می‌باشد.

مهندس اجرائی با در اختیار داشتن این دو نقشه ، صحت نقشه ها را با موارد اجرا شده تطابق می‌دهد و در صورت مغایرت با کمک دفتر فنی نقشه ها را مجددا اصلاح می‌نمایند و نقشه ایی تحت عنوان نقشه چون ساخت یا همان ازبیلت آماده می‌کنند.

الزاماتی که حتما باید قبل از تهیه نقشه ازبیلت آماده شود:

1-مهندس اجرائی باید به طور دقیق تمامی مراحل اجرائی پروژه را در نظر داشته باشد و در صورت برخورد با کوچکترین مغایرتی سریعا مراتب را به اطلاع دفتر فنی برساند تا نسبت به اصلاح نقشه ها اقدام نماید.

به این دلیل که گاهی اوقات تهیه ازبیلت پس از اتمام عملیات کار بسیار طاقت فرسایی خواهد بود و عملا تهیه ازبیلت را غیر ممکن می‌سازد.

2-در تهیه نقشه های ازبیلت سعی شود متراژ مربوط به هر خط،هر مسیر و کلیه اطلاعات مربوط به متره نیز در کنار آن درج شود تا به اصطلاح با یک تیر دو نشان زده باشید هم نقشه های ازبیلت را تهیه کرده باشید و هم متره را.

3-تهیه ازبیلت صد در صد بعهده مهندس اجرائی می‌باشد اما این موضوع چیزی از مسئولیت مهندس دفتر فنی کم نمی‌کند و مهندس دفتر فنی می‌بایست از کلیه جزئیات اجرایی با خبر باشد. در صورتی که در مورد دوره  تهیه نقشه ازبیلت سوالی دارید، با شماره 88831021-021 تماس بگیرید.

3/5 - (2 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید