طراحی تاسیسات مکانیکی استخر

طراحی تاسیسات مکانیکی استخر

از خدمات تخصصی تا آموزش درجه یک طراحی تاسیسات مکانیکی استخر با سودا

لیست عناوین مطرح شده در این پست پنهان
در این مقاله قصد داریم به معرفی و طراحی تاسیسات مکانیکی استخر بپردازیم و از بیان مطالب تکراری و خسته کننده ایی که اکثر مدرسان و کتب به آن پرداخته اند خودداری نماییم. شما با سودا، به طور جامع چه از طریق این پست آموزشی و چه از طریق دوره های حضوری یا آنلاین و  همچنین از طریق وبینار رایگان طراحی تاسیسات مکانیکی استخر که، زیر نظر مهندسین ارشد برگزار میشود، میتوانید این مبحثِ پررقابت و به شدت پولساز را یاد بگیرید. اگر قصد دارید که این خدمات را به تیم مهندسی سودا بسپارید، باز هم در کنار شماییم.  خدمات طراحی تاسیسات مکانیکی استخر، به طور اختصاصی، توسط تیمی منسجم از کارکُشته ترین مهندسین، به پیمانکاران، مهندسین اجرایی و کارفرمایان ارائه میشود.

با شرکت در دوره های طراحی تاسیسات استخر، سریعا وارد بازار کار شوید و کسب درآمد کنید.صادقانه بگوییم که  در دوره های ما، هر آنچه که نیاز است بدانید و با مهارت صد در صدی وارد حوزه پولساز طراحی تاسیسات استخر شوید، آموزش داده میشود. 

اینجا منبع یادگیری برای کسب مهارت در حوزه تاسیسات استخر است. فایل های متعددی در دسترس شماست. مدرس دوره های ما، جناب مهندس علیرضا توکلی، از مهندسین برجسته تهران، مو به مو کلیه مباحث تاسیسات استخر را به شما آموزش میدهد. 

شما قرار است در این مقاله چه چیزهایی بدانید؟ 

 

در این مقاله، به تمامی موضوعات در حوزه طراحی تاسیسات استخر، پرداخته شده است. با صرف کمتر از ۱۰ دقیقه به طور یکجا ذهنیتی کلی از طراحی تاسیسات استخر، جکوزی و سونا پیدا میکنید.

همراه سودا بیایید تا با دوره های آموزشی استخر و مباحث مهم، اصول و مقررات ملی درباره استخر های خانگی، باغی، ورزشی، تفریحی و… بدانید.

 

سرفصل طراحی تاسیسات استخر

تاسیسات استخر

تاسیسات استخر از جمله موارد مهمی هستند که در هنگام ساخت استخر باید مورد توجه قرار گیرند، بخش تاسیسات استخر در واقع بخش فنی در ساخت استخر است و این تاسیسات باید از تجهیزات و مصالح مرغوب انتخاب شوند، در ادامه این مطلب کوتاه، قصد داریم اطلاعات مناسبی را در این مورد در اختیار علاقه مندان قرار دهیم.

 

نصب تاسیسات استخر

فراهم کردن تاسیسات استخر بر عهده پیمانکار است که مطابق شرایط پروژه، موظف است تا تجهیزات باکیفیت را انتخاب نماید و نصب آنها را نیز با دقت انجام دهد تا بدون هیچ گونه نقص و ایرادی باشند، در حقیقت نصب این تجهیزات به تخصص و تجربه نیاز دارد و افرادی که کار نصب تجهیزات استخر را به عهده می گیرند، باید مهارت کافی داشته باشند.

تجهیزات مورد نیاز برای تاسیسات استخر شامل پمپ آب، انواع شیرآلات، دستگاه تصفیه آب، فیلتر تصفیه ، لوله و اتصالات، سیستم گرمایش یا هیتر، دستگاه کلرزنی، مخزن اسید، دستگاه اندازه گیری مواد شیمیایی آب، پمپ تزریق، سیم برق، چراغ و لامپ،  دیگ آب گرم، مشعل، سیستم گردش آب، آبنما و فواره‌ و سیستم نور استخر
می باشند.

طراحی تاسیسات مکانیکی استخر را به مهندسین کارآزموده سودا بسپارید 

طراحی تاسیسات استخر، که زیرمجموعه طراحی تاسیسات مکانیک ساختمان است، از پیچیده ترین و سخت ترین طراحی ها در حوزه تاسیسات ساختمان محسوب میشود. به جرات میتوانیم بگوییم که کار طراحی تاسیسات استخر،  از پسِ هر مهندس تاسیساتی بر نمی آید. بدون شک تیم، طراح و مهندسی که مسئولیت پروژه طراحی این حوزه به شدت تخصصی را قبول میکند، باید خیلی خیلی حاذق و کاربلد باشد. اصلا نمیتوان به ۲، ۳ سال تجربه کاری برخی از مهندسین اکتفا کرد.

البته درست است که کار طراحی تاسیسات مکانیکی استخر، تجربه زیادی میطلبد، اما صادقانه بگوییم که اگر در دوره های آموزشی سودا شرکت کنید، چندین سال جلو می افتید.


 

به طور کلی شما چه دنبال تیم مهندسی برای طراحی میگردید چه قصد یادگیری این حوزه سودآور و رقابتی را دارید، همه جوره میتوانید روی مرجع تاسیسات ساختمان سودا، حساب کنید.

 

باتجربه ترین و با دانش ترین تیم مهندسی برای طراحی تاسیسات استخر 

با توجه به پیچیدگی های خاصی که در طراحی تاسیسات استخر وجود دارد، طراحی استخر یکی از سخت ترین و پیچیده ترین سیستم هایی می‌باشد که یک طراح تاسیسات با آن مواجه می‌شود و عدم کنترل هر یک از چهار مورد یعنی؛ شرایط آسایش و سلامت افراد، کنترل رطوبت، کیفیت هوای استخر و کنترل کندانس باعث بوجود آمدن مشکلات عدیده ایی برای افراد داخل استخر خواهد شد. از این رو میتوان گفت که مسئولیت سختی روی دوش طراح است.

دانلود دوره آموزشی

مجموعه ویدئوهای آموزشی طراحی تاسیسات مکانیکی انواع استخر سونا و جکوزی


   

«خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا میرود، دیوار کج»

این ضرب المثل دقیقا مصداق کار پیچیده طراحی تاسیسات مکانیک استخر است. این یعنی چه؟ یعنی اینکه اگر طراح، یک درصد، فقط یک درصد در محاسباتش اشتباه کند، کوچکترین خطا در مدلسازی داشته باشد، بدون شک، پروژه در مرحله اجرایی به بن بست میخورد و عملا هیچ چیز جز خسارت برای پیمانکار و کارفرما ندارد. 

پس در زمان درخواست خدمات به این مهمی و به شدت تخصصی، باید دو چشم دیگر را هم قرض بگیرید و به سراغ تیم مهندسی قَدر بروید. تیمی مثل سودا که از برجسته ترین مهندسین تهران کمک میگیرد تا طراحی پروژه های راه اندازی استخر  را بدون یک درصد خطا، با محاسبات دقیق، طبق استانداردهای جدید با هزینه ای مناسب، را انجام دهد.

طراحی تاسیسات مکانیک ساختمان  

بدون اغراق، طراحی تاسیسات مکانیک استخر، جزو سودآورترین حوزه های مهندسی است. قطعا اگر مهارت حداکثری در این حوزه پیدا کنید، میتوانید پروژه های زیادی را بگیرید و آینده خود را بسازید. برای یادگیری باید کمی هزینه کنید و وقت بگذارید. باور داشته باشید که قله را فتح میکنید و خیلی زود به جمع مهندسین کاربلد اضافه میشوید. 

  دوره طراحی تاسیسات مکانیکی استخر
 

ملزومات و نکات طراحی تاسیسات استخر جهت یادگیری این مبحث تخصصی

  • برای خلق و طراحی یک تاسیسات مناسب جهت راه اندازی انواع استخر لازم است طراح، اطلاعات جامعی از کلیه مباحث مهندسی نقشه اتوکد اسیسات  مکانیکی استخر  من جمله نمودارهای سایکرومتریک، نحوه صحیح توزیع هوا و همچنین محاسبه تجهیزات استخر داشته باشد.
  • استخرهاي شنا برحسب نوع فعاليت (آموزشي، تمريني، مسابقه اي، تفريحي، درماني و . . .) تقسيم بندي شده و بر همين اساس داراي ويژگيهايي خواهند بود كه بايد از ابتداي برنامه ريزي و طراحي مدنظر قرار گيرد.
دانلود دوره آموزشی

 


کاملترین مجموعه ویدئوهای آموزشی طراحی تاسیسات مکانیکی انواع استخر، سونا و جکوزی
  • استخرها ممكن است به صورت يك منظوره (ويژه يك نوع فعاليت) و يا چند منظوره (كه امكان فعاليتهاي مختلف را فراهم مي كند) در نظر گرفته شود.استخرهاي شنا ممكن است به صورت سرپوشيده يا روباز ساخته شود كه در هر دو حالت شامل ويژگي های فوق نيز مي گردد.

ذکر این موضوع نیز حائز اهمیت می‌باشد که ساخت استخرهای روباز برخلاف باور طراحان و مجریان مختلف دارای مزایا و معایب مختلفی می‌باشد که بسته به نظر افراد مختلف می‌تواند مناسب و یا غیر مناسب باشد که در ادامه برخی از این موارد ذکر خواهد شد:

مزایای استخر روباز چیست؟

  • هزينه كمتر ساخت نسبت به استخرهای سرپوشیده
  • هزینه پایین تر نگهداری نسبت به استخرهای سرپوشیده به علت عدم نیاز به کنترل دما و رطوبت فضای استخر
  • شرايط محيطي بسيار مطلوب و جذابتر با وجود بهره برداري از طبيعت آزاد، گل و گياه و آفتاب

معایب استخر روباز چیست؟

  • استخرهای روباز به علت دوره كوتاه بهره برداري در طول سال در عمل كارايي لازم را در مقايسه با استخرهاي سرپوشيده ندارند.
  • رها شدن كليه تاسيسات استخر در نیمی از ايام سال و نبود سيستم مشخص حفاظت و نگهداري از تاسيسات
  • کثیف شدن دائمی آب استخر با وزش باد و ریختن برگ درختان و گرد و خاک در آب استخر
  • عدم امکان تامين پرسنل دائم و موظف در استخرهای عمومی

چرا ما به استخر یک چرخه می‌گوییم ؟

آب استخر از یک نقطه مکش می‌شود و یکسری مسیرهایی را طی می‌کند. با عبور از یکسری تجهیزات   به داخل کاسه استخر دهش می‌شود. از آنجایی سلامت افراد در طراحی تاسیسات استخر از اهمیت ویژه ایی برخوردار می‌باشد لذا همیشه دما و رطوبت استخر باید در حد معقول و مناسبی قرار داشته باشد. در واقع مهم ترین اصل در طراحی تاسیسات استخر، پیاده سازی سیستمی برای ایجاد بهترین، استانداردترین و مناسب ترین دما و رطوبت محیط و آب استخر است.

لینک های کمکی برای یادگیری هر چه بیشتر طراحی تاسیسات مکانیک استخر

دوره طراحی تاسیسات مکانیکی استخر

وبینار رایگان طراحی تاسیسات مکانیکی استخر

نقشه اتوکد طراحی تاسیسات مکانیک استخر


آموزش گام به گام طراحی تاسیسات مکانیکی استخر

هر استخری از چه اجزایی تشکیل شده است؟

هر استخری از سه جزء اصلی کاسه اصلی استخر، جکوزی و حوضچه آبسرد تشکیل شده است که تمامی این موارد باید در طراحی تاسیسات استخر لحاظ شوند و تمامی این موارد باید دارای پمپ تصفیه آب استخر باشند.

تفاوت بسیار مهم سیستم تاسیسات استخر با تمامی تاسیسات مکانیکی دیگر این مورد می‌باشد که در استخر انسان بطور کامل در آب فرو خواهد رفت،بدن هر انسان هم دارای آلودگی می‌باشد اگر هم هیچ آلودگی نداشته باشد چربی دارد این موارد وارد آب استخر خواهد شد. به همین خاطر طراحی ما باید به گونه ایی انجام پذیرد که آب داخل استخر دائم در حال تصفیه و عاری از هر گونه آلودگی باشد.

آلودگی هایی که در آب وجود دارد به دو دسته تقسیم بندی می‌شود:

  1. آلودگی هایی که چشم آن های را می‌بیند و به آن آلودگی های ماکروسکوپیک می‌گویند.
  2. آلودگی هایی که چشم آن های را نمی‌بیند و به آن آلودگی های میکروسکوپیک می‌گویند.
طراحی تاسیسات مکانیک ساختمان

یک سامانه تصفیه باید هر دونوع آلودگی را حذف نماید، بنابراین ما سیکل تصفیه ایی که برای استخر طراحی می‌کنیم باید هر دو نوع الودگی را تصفیه نماید و اولین چیزی که ما باید در سیستم تاسیسات استخر طراحی کنیم پمپ های تصفیه آب استخر می‌باشد.

دقت داشته باشید که آب استخر باید همیشه عاری از هرگونه کثیفی باید و دمای آن در دمای مطلوب کاربری استخر باشد.

استخرها به غیر از اینکه به سیستم تصفیه فیزیکی احتیاج دارند به سیستم تصفیه شیمیایی هم احتیاج دارند یعنی اینکه ما باید با استفاده از مواد شیمیایی استخر ها را گندزدایی نماییم. اجزایی در داخل آب وجود دارند مانند انگل ها، باکتری ها، میکروب ها و مواد آلی که ما نیمتوانیم آن ها را در تصفیه فیزیکی حذف نمائیم بنابراین باید در تصفیه شیمیایی اینکار را انجام می‌دهیم.

طالب مرتبط: سیستم گندزدایی آب استخر تصفیه آب استخر با اشعه uv
دانلود دوره آموزشی

کاملترین مجموعه ویدئوهای آموزشی طراحی تاسیسات مکانیکی انواع استخر، سونا و جکوزی

در این مورد می‌توان از مواد مختلفی استفاده نمود به عنوان مثال ما می‌توانیم از کلر استفاده نماییم، به همان شکلی که آب شهر در حال تصفیه می‌باشد. توجه به این نکته الزامی می‌باشد که استخر باید داری کیفیت آب آشامیدنی باشند درست است که اکثر افراد رغبتی به انجام دادن اینکار ندارند اما در کل افرادی وجود دارند

که سهوا و در هنگام فعالیت شنا ممکن است مقداری آب وارد دهان آنها بشود و وارد معده آن ها نیز شود به همین خاطر است که برای سلامتی افراد، الزامی است که کیفیت آب استخر در حد آب آشامیدنی باشد.

بدون اغراق، طراحی تاسیسات مکانیک استخر، جزو پیچیده ترین سیستم های تاسیساتی ساختمان ها است. به همین دلیل اگر نظر ما را میخواهید، برای درخواست خدمات، به سراغ باتجربه ترین تیم مهندسی بروید. اگر هم قصد دارید، خودتان آموزش ببینید که قطعا جای شما در مجموعه بزرگ سودا خالی است. 🙂


مکانیزم تصفیه آب استخر  چگونه انجام میشود؟

وقتی آب از استخر خارج می‌شود ، وارد پمپ ها شده و سپس وارد فیلترهای حذف فیزیکی و بعد وارد مبدل های حرارتی میشود. در آخرین مرحله و در هنگامی که قصد داریم آب را به سمت استخر هدایت کنیم باید نسبت به گندزدایی آب به روش شیمیایی اقدام نمائیم.

دقت داشته باشید که با روش شیمیایی معمول اینکار انجام نمی‌شود و میبایست تز  روش های پیشرفته تری برای گندزدایی استفاده کرد. همچنین یک طراح باید  استفاده از کلر را به حداقل ترین حالت ممکن برساند زیرا همانطور که آگاه هستید کلر در شکل گازی بسیار سمی می‌باشد. میزان کلر در سیستم تصفیه خیلی خیلی مهم است. بسیاری از مهندسین به این مسئله بی توجه هستند.

اکنون اگر عزمتان را برای یادگیری طراحی تاسیسات مکانیک استخر جزم کرده اید، و میخواهید با قدرت وارد  این حوزه سودآور  شوید، پیشنهاد میکنیم که سری به دوره آفلاینی که سودا برای شما در نظر گرفته بزنید.

در پکیج معرفی شده، مباحث این حوزه پروژه محور توضیح داده شده است. 

محاسبه موتورخانه استخر1

 

چرخه آب استخر چگونه است؟

چرا باید آب استخر در یک چرخه قرار بگیرد و دائم نسبت به گندزدایی و پاکسازی آن اقدام نمائیم؟

اشخاصی که شناگر می‌باشند و برای تفریح از آب استخر استفاده می‌نمایند در داخل استخر شنا می‌کنند و برای مدتی در استخر وقت می‌گذرانند اگر قرار بر این باشد که آب استخر تخلیه نشود و یا اینکه آب استخر را تعویض نکنیم بعد از مدتی استخر ها آلوده خواهند شد، آب تغییر رنگ خواهد داد و دچار بوی بسیار بدی خواهند شد و این به هیچ عنوان دلچسب نمی‌باشد زیرا قرار است شخص در فرآیند استفاده از استخر، از آب استخر لذت ببرد. بنابراین برای اینکه همچین حالتی رخ ندهد مجبور خواهیم بود آب استخر را داخل چرخه ایی بچرخانیم، ما آب را از داخل چرخه ایی خارج می‌کنیم و دوباره به استخر بر میگردانیم.

تجهیزات تاسیسات مکانیکی استخر شامل چه چیزهایی میشود؟

فیلترها:

اولین جزئی که لازم است حتما در داخل چرخه استخر وجود داشته باشد جزئی است که باعث می‌شود آلودگی های ظاهری (آلودگی های بزرگ) که در آب وجود دارد مانند موی بدن افراد، کرک لباس ها و…. جمع آوری شود و ما از این اجزا بعنوان فیلترها یاد خواهیم کرد، مانند فیلترهای شنی (یکی از اجزای بسیار مهم چرخه استخر فیلترها می‌باشند).

فیلتر شنی از بهترین نوع فیلتر برای چرخه تصفیه آب:

فيلترهاي شني ارزان ترين و متداول ترين نوع فيلترها براي استخرهاي شنا مي باشند. در فیلترهای شنی، از شن و سنگ ریزه برای زلال سازی و تصفیه آب استخر استفاده می کنند. مکانیزم کار این فیلترها بسیار ساده است. آب آلوده جمع آوری شده از استخر، از بالای فیلتر وارد شده و ضمن عبور از لایه‌های مختلف شن و سنگریزه، از قسمت تحتانی فیلتر خارج شده و به این ترتیب، مقدار قابل توجهی از آلودگی‌ها از آب گرفته می‌شود.


چند نکته و اطلاعات جالب در مورد فیلتر سیستم تصفیه آب استخر
  • اين نوع از فيلترها مجهز به ديفيوزهايی در قسمت فوقاني هستند كه آب را براى تصفيه بهتر بر روى بستر شنى روى فيلتر پخش مى كنند. همچنين در پايين اين فيلترها و زير آخرين لايه از سيليس درون آن، استرينرهايی (نازل هایی) جهت جمع آوري و عبور آب قرار دارند.
  • ماده فيلتر از اندازه هاي مناسبي از ماسه الك شده با خرده كوارتز و خرده سنگ (شن) به ارتفاع حداقل 90 سانتي متر تشكيل مي گردد. نتيجه مطلوب زماني بدست مي آيد كه اندازه ذرات ماسه 0.4 ميلي متر با ضريب يكنواختي حداكثر 1.75 باشد، ماسه بايد از خاك رس، مواد ارگانيك و مواد قابل انحلال تشكيل شود.
  • براساس آزمايشاتى كه روى فيلترهاى شنى انجام شده است اين موضوع به اثبات رسيده كه از يك ارتفاعى به بعد مواد بكار برده شده در فيلترها توانايى تصفيه بيشتر آب را ندارند و ماكزيمم این ارتفاع 1,5 متر برآورد شده است. در بالاي سطح بستر ماسه بايد يك فاصله آزاد تقريبا 45 سانتي متری ايجاد نمود تا هنگام بکواش فيلتر، از هدر رفتن بيش از حد ماده فيلتر جلوگيري شود.
  • در حالی که ماسه با چشم غیرمسلح صاف به نظر می رسد، وقتی زیر میکروسکوپ مشاهده می شود، هر دانه دارای لبه های خاردار و خشن است که آلاینده ها را جذب می کند. خاک و زباله ها در شن ها محبوس می شوند و آب تمیز به پایین مخزن می رود و به استخر باز می گردد.
  • فیلترهای شنی آلاینده ها را در محدوده اندازه 20 تا 40 میکرون به دام می اندازند. میکرون یک میلیونیم متر است. برای نشان دادن اندازه کوچک آنها، جالب است بدانید که یک تار موی انسان حدود 70 میکرون ضخامت دارد! آلاینده هایی با اندازه 20 تا 40 میکرون در واقع کوچک هستند، اما برخی از باکتری ها بسیار ریز هستند و اندازه ای در حدود 2 میکرون دارند.
  • به مرور زمان، ذرات به دام افتاده در شن و ماسه جمع می شوند و راندمان فیلتر را کاهش می دهند. تجمع آلاینده ها از جریان مناسب آب جلوگیری می کند و فشار در مخزن فیلتر را افزایش می دهد. یک گیج فشار در کنار فیلتر به شما هشدار می دهد که فشار داخل فیلتر افزایش پیدا کرده است و زمان سرویس و نگهداری است.
  • یکی از مزایای فیلترهای شنی، نگهداری ساده و آسان است. در این حالت تنها کاری که باید انجام دهید این است که فیلتر را شستشوی معکوس (بک واش) دهید، به این معنی که آب را در جهت معکوس جاری کنید تا آلاینده ها خارج شوند.
  • جهت جريان آب در آنها هنگام تصفيه از بالا به پايين و هنگام بک واش از پايين به بالا است. در فیلترهای شنی جدید، عمل شستشوی معکوس به سادگی و توسط شیری که روی فیلتر قرار دارد، انجام می‌شود که در ادامه مطالب نحوه بک واش را به طور کامل شرح خواهیم داد:

پمپ ها:

ما برای گردش آب استخر به تجهیزاتی احتیاج داریم که این عمل را برای ما انجام بدهد، تجهیزاتی که این عمل را برای ما انجام بدهند پمپ ها می‌باشند. این پمپ ها در داخل چرخه استخر قرار می‌گیرند و باعث چرخش آب استخر خواهند شد.


مبدل های حرارتی:

ما باید آب استخر را گرم کنیم اگر ما نسبت به گرم کردن آب استخر عکس العملی نشان ندهیم به مرور زمان آب استخر با دمای محیط یکسان خواهد شد و چه بسا ممکن است دمای آن کمتر از دمای محیط بشود و این موضوع به هیچ وجه خوشایند شناگران نمی‌باشد، بنابراین لازم است ما مدام آب استخر را گرم کنیم، ما برای گرمایش آب استخر از مبدل های آب به آب به روش های مختلف استفاده می‌کنیم.


افزودنی های شیمیایی (گندزدایی):

همچنین ما آلودگی هایی در استخر داریم که لازم است این آلودگی ها به روش شیمیایی از آب استخر حذف کنیم، به همین دلیل استفاده از فیلترهایی که آب را به روش شیمیایی گندزدایی کنند الزامی ‌می‌باشد.در واقع این مواد فیلتر نمی‌باشد و افزودنی های شیمیایی می‌باشند که به آب استخر اضافه می‎‌شوند تا عملیات گندزدایی به طور کامل انجام شود.


طراحی تاسیسات مکانیک ساختمان

مکانیزم سیستم های سرریز آب کاسه استخر چگونه است؟

نکته بعدی این مورد می‌باشد که ما به چه شکلی باید آب رو از استخر بگیریم؟

تحویل آب استخر از استخر

ما برای استخر سیستم سر ریز داریم یعنی باید آب را از استخر بگیریم و وارد چرخه کنیم؛

از اهداف مهم تعبیه سر ریز آب استخر:

  • جمع آوری مداوم اجسام معلق
  • جمع آوری کف پاهای ایجاد شده بر سطح آب
  • حذف و یا کاهش قابل ملاحظه موج یا تلاطم ایجاد شده بر روی سطح آب

نکته: سر ریزها باید بطور مداوم اجسام معلق روی آب را جمع آوری نمایند

ممکن است طراحی یک مدل سرریز برای تمامی استخر ها مناسب نباشد و هر استخری برای کارکرد صحیح نیازمند طراحی یک نوع سرریز باشد.

همچنین تلاطم آب و اینکه افراد در داخل آب می‌پرند و از آن خارج می‌شوند و حرکت هایی که در آب ایجاد می‌شود باعث می‌شود در آب استخر کف ایجاد شود، این کف ها روی سطح آب قرار می‌گیرند و حالت ناخوشایندی را بوجود خواهند آورد کف های ایجاد شده بروی سطح آب را باید بتوانیم با سیستم های سرریز آب استخر کنترل نمائیم.

اگر استخر یک استخر تفریحی برای آب تنی باشد شاید این قضیه خیلی مهم نباشد، اما برای استخرهایی که برای مسابقات شنا یا شیرجه و یا واترپلو ساخته می‌شوند. اگر استخر ما موج و یا تلاطم آب داشته باشد به شدت بروی رکورد افراد مسابقه دهنده تاثیر گذار بوده و این نوع طراحی به هیچ عنوان مناسب نمی‌باشد. و وظیفه ما بعنوان طراح تاسیسات استخر این می‌باشد که باید این موج ها را حذف کنیم و یا تا حد امکان به حداقل برسانیم.

مجموعه ویدئوهای آموزشی بیشتر: تصفیه، فیلتراسیون، ضدعفونی و تعادل شیمیایی آب استخر و جکوزی آموزش سیستم گردش آب استخر و انواع سرریزهای استخر و جکوزی طراحی سیستم تهویه مطبوع استخرهای سرپوشیده طراحی سیستم پمپاژ و لوله کشی آب استخر و جکوزی طراحی سیستم گرمایش آب استخر و جکوزی

نکته هم در طراحی سرریز:

سرریز نباید به گونه ایی ساخته شود که دست و پای شناگران در آن گیر کند.

انواع سیستم های سرریز آب کاسه استخر:

ما معمولا سه مدل سرریز داریم:

  1. سرریز های توکار (Recessed Overflow)
  2. سرریز های هم سطح یا چشمه ایی (Rim Flow Construction)
  3. سر ریزهای نقطه ایی یا اسکمری (Surface Skimmers)

گاتر:

به سر ریزهای توکار اصطلاحا گاتر نیز گفته می‌شود. استفاده از این مدل تقریبا قدیمی شده است

طراحی و اجرای این مدل به این شکل بود که دور تا دور استخر دارای شیارهایی بود که آب به داخل آنها وارد و به سمت موتورخانه طبق مسیرهایی هدایت میشد.

معایب استفاده از این روش:

  • اجرای این روش بسیار گران قیمت بود
  • اجرای به شدت مشکلی داشت و احتیاج به دقت بالایی داشت.
  • تمیز نمودن داخل گاترها به شدت سخت بود
  • به دلایل معایب بسیاری که استفاده از این روش برای مجریان داشت استفاده از این روش تقریبا منسوخ شد.

سرریز های هم سطح یا چشمه ایی (Rim Flow Construction) چیست؟

روش دوم روش سرریز چشمه ایی می‌باشد که برای استخرهای چشمه ایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یعنی استخرهایی که از کف آن آب استخر می‌جوشد و به بالا هدایت می‌شود و از لبه استخر سرریز می‌شود

برای گرفتن کف و تلاطم آب استخر، استفاده از این روش بسیار مطلوب می‌باشد و روش مورد علاقه اکثر طراحان می‌باشد.

در این روش آب استخر لب به لب استخر پر خواهد شد.


سر ریزهای نقطه ایی یا اسکمری (Surface Skimmers) چیست؟

در این آب استخر پایین تر از لبه استخر می‌باشد (اسکیمر معادل با کلمه کف گیر نیز می‌باشد) آب در استخر وقتی وارد اسکیمر ها می‌شود آب از داخل سبد قرار داده شد در اسکیمر رد خواهد شد اگر اجزایی در داخل آب وجود داشته باشد و درشت باشند مانند مو،کیسه نایلون،برگ و… داخل این سبدها گیر می‌کند و آب پس از عبور از اسکیمرها به سمت پایین استخر هدایت خواهد شد.

محل قرارگیری اسکیمرها در داخل دیواره استخر می‌باشد

توجه: اسکیمرها معمولا برای استخرهای کوچک کاربردی می‌باشند زیرا اسکیمرها ضعیف ترین اجزا در مقابل گرفتن تلاطم ها، کف ها و چربی ها می‌باشند.

شیوه های مختلف چرخش آب در طراحی تاسیسات استخر

شیوه های مختلف چرخش آب :

  1. ما آب را در استخر به شیوه های مختلفی می‌چرخانیم و حالت های دیگر تماما زیرشاخه های این دو شیوه می‌باشند.
  2.  آب را از بدنه های وارد می‌کنیم و آب را از بدنه استخر می‌گیریم، ممکن است مقداری از آب نیز از کف استخر وارد شود. اما قسمت عمده آب از سمت بدنه ها وارد خواهد شد.
    دانلود دوره آموزشی

    کاملترین مجموعه ویدئوهای آموزشی طراحی تاسیسات مکانیکی انواع استخر، سونا و جکوزی

  3. از سریز استخر استفاده می‌کنیم و آب را وارد یک مخزن متعادل کننده نماییم (بالاسینگ تانک) بوسیله این مخزن آب را از کف استخر وارد کنیم و آب جایگزین را هم داخل این مخزن می‌ریزیم. استفاده از این مخزن تقریبا در تمام استانداردهایی که برای طراحی وجود دارند توصیه و یا اجبار شده است و به طور کلی طراحی تاسیسات استخر بدون استفاده از این روش غیر ممکن شده است.

سیستم گرمایش استخر و جکوزی

گرم کردن آب استخر همواره یکی از مهمترین دغدغه های شناگران و صاحبان استخر می باشد. دمای مناسب آب در هنگام شنا کردن، یکی از مهمترین عوامل مطبوع بودن تجربه شنا محسوب می شود. در دوره آموزش طراحی تاسیسات مکانیکی استخر، سونا و جکوزی تلاش داریم تا با استانداردهای تعیین دمای استخر و روش های مختلف گرمایش آب استخر آشنا شده و مزایا و معایب این روش ها را مورد بررسی بیشتر قرار دهیم.


تعیین ظرفیت گرمایشی مورد نیاز استخر

اصلی ترین پارامتر طراحی و انتخاب هر دستگاه گرمایش آب استخر و یا جکوزی، محاسبه “ظرفیت حرارتی” مورد نیاز دستگاه است. عوامل مختلفی که در محاسبه دقیق ظرفیت حرارتی استخر تاثیر دارند عبارتند از:

  • بار گرمایش اولیه آب استخر و جکوزی (جهت راه اندازی) (Q1)
  • تلفات حرارتی از سطح آب استخر (Q2)
  • بار حرارتی جهت تأمین آب گرم مصرفی مورد نیاز (Q3)
  • اتلاف حرارتی ناشی از آب جبرانی (Q4)
  • بار گرمایشی سالن برای استخرهای سرپوشیده (Q5)

بار گرمایش اولیه آب استخر و جکوزی (جهت راه اندازی) (Q1)

بر اساس دمای استاندارد آب استخر و جکوزی (جدول شماره یک)، دمای آب ورودی به استخر، داشتن حجم استخر و جکوزی، و مدت زمان لازم جهت گرمایش اولیه (در هنگام راه اندازی)، بار حرارتی لازم برای گرمایش اولیه استخر و جکوزی از روابط زیر محاسبه می شود:

تلفات حرارتی از سطح آب استخر (Q2)

بر اساس استاندارد اشری برای یک استخر 4 نوع اتلاف حرارتی وجود دارد:

  • اتلاف حرارت همرفتی از سطح استخر
  • و اتلاف حرارت ناشی از تبخیر سطحی آب استخر
  • اتلاف حرارتی از دیواره ها و کف استخر
  • اتلاف حرارت تشعشعی از سطح استخر

اتلاف حرارت همرفتی از سطح استخر

بر اساس استاندارد اشری اتلاف حرارت همرفتی از سطح آب استخر از رابطه زیر بدست می آید:

q1 = UA (tp-ta)

q1 : اتلاف حرارت همرفتی از سطح استخر بر حسب KW یا Btu/hr

U : ضریب انتقال حرارت سطح استخر که برابر است با  kW/(m2·K) 0.06 یا Btu/h·ft2·°F 10.5

tp : دمای آب استخر بر حسب درجه سانتیگراد یا درجه فارنهایت

ta : دمای هوای محیط استخر بر حسب درجه سانتیگراد یا درجه فارنهایت

سوالات متداول در مورد کلاس آموزشی طراحی تاسیسات مکانیک استخر:

سوالات متداول در مورد کلاس آموزشی طراحی تاسیسات مکانیک استخر:

• مدرس دوره طراحی چه کسی است؟

مدرس این دوره آموزشی مهندس علیرضا توکلی با سابقه بیش از 24 سال فعالیت در زمینه طراحی سیستم های مربوط به تاسیسات مکانیکی ساختمان می‌باشد.


• آیا محصول پشتیبانی دارد؟

شما پس از خرید پکیج آموزشی در یک کانال تلگرامی عضو خواهید شد و در صورت بروز مشکل و یا سوال خاصی در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده خواهد شد و این پشتیبانی، مادام العمر خواهد بود.

• آیا پس از پایان دوره مدرک اعطا می‌شود؟

گروه مهندسی سودا سعی دارد آموزش هایی را با بالاترین استانداردها روانه بازار نماید که شخص بدون حتی داشتن مدرک بتواند صحیح ترین نوع طراحی را انجام دهد.


• ساعات آموزشی این دوره چند ساعت می‌باشد؟

ساعات آموزشی این محصول 40 ساعت می‌باشد و سعی شده است از ابتدایی ترین مفاهیم نسبت به آموزش اقدام نمائیم.


• پیش نیازهای این دوره چیست؟

با توجه به اینکه در این دوره از پایه ایی ترین مفاهیم شروع به آموزش میکنیم پیش نیازی خاصی به جز آشنایی با اتوکد و اکسل ندارد.


• این دوره مناسب چه کسانی می‌باشد؟

مناسب برای تمامی مهندسین برق و مکانیک که قصد ورود به بازار کار با درآمد خوب را دارند.


کار پیچیده طراحی تاسیسات مکانیک استخر  را بر دوش مهندسین کاربلدِ سودا بسپارید

تا اینجا با یک سری نکات و مباحث برای طراحی تاسیسات استخر آشنا شدید. حال شما چه کارفرما باشید، چه پیمانکار، چه دانشجو و چه یک مهندس فارغ التحصیل شده و تازه کار، با کمک سودا میتوانید به هدف خود برسید.

همیشه از قدیم گفته اند کار را به کاردان بسپارید. این یعنی اینکه کار فوق تخصصی و پیچیده طراحی تاسیسات مکانیک استخر را، با تیم مهندسی سودا بسپارید. ما با کمک قدرتمندترین نرم افزارهای محاسباتی و نقشه کشی و جدیدترین دانش و استانداردها این کار را برای شما تمام و کمال انجام میدهیم. جای هیچ اغراقی نیست؛ صادقانه بگوییم که تک تک اعضای تیم سودا، چه برای آموزش و چه برای ارائه خدمات، کارکُشته، عالی رتبه و خوش فکر هستند. 

مجموعه ویدئوهای آموزشی بیشتر: سیستم گردش آب استخر و انواع سرریزهای استخر و جکوزی

لینک مشاهده دوره آموزشی:  سیستم گردش آب استخر و انواع سرریزهای استخر و جکوزی

طراحی سیستم پمپاژ و لوله کشی آب استخر و جکوزی

لینک مشاهده دوره آموزشی:  طراحی سیستم پمپاژ و لوله کشی آب استخر و جکوزی

طراحی سیستم تهویه مطبوع استخرهای سرپوشیده

لینک مشاهده دوره آموزشی:  طراحی سیستم تهویه مطبوع استخرهای سرپوشیده

تصفیه، فیلتراسیون، ضدعفونی و تعادل شیمیایی آب استخر و جکوزی

لینک مشاهده دوره آموزشی: تصفیه، فیلتراسیون، ضدعفونی و تعادل شیمیایی آب استخر و جکوزی

طراحی سیستم گرمایش آب استخر و جکوزی

لینک مشاهده دوره آموزشی:  طراحی سیستم گرمایش آب استخر و جکوزی

بهترین زمان جهت بکواش فیلترهای شنی استخر

چند نکته خیلی مهم در طراحی و اجرای سیستم سرریز نقطه ایی (اسکیمری)

نکات کلیدی در مورد طراحی و اجرای ورودی های آب استخر

مراحل نصب تاسیسات استخر

برای نصب تاسیسات استخر به یک سری تجهیزات نیاز است که پس از آماده شدن، کار نصب آنها طی مراحلی انجام می گیرد، در مرحله اول کار نصب تجهیزاتی که برای سیستم گردش آب به کار گرفته می‌شوند، انجام می‌گیرد، در این مرحله تجهیزات لازم که شامل شیرآلات، فیلتر، لوله و اتصالات، پمپ آب و دستگاه تصفیه آب نصب می‌شوند.

 پس از انجام مرحله اول نصب تاسیسات استخر، از طریق سیستم گردش آب، کار انتقال آب به استخر انجام می‌گیرد، البته ابتدا آب از فیلتر تصفیه عبور می‌کند و آب سالم و تمیز به استخر انتقال می‌یابد، آب درون استخر در سیستم گردش آب به چرخش در می‌آید و بارها از فیلتر عبور می‌کند و تصفیه می‌شود و دوباره به استخر برمی‌گردد.

آبنما و فواره از جمله تجهیزاتی هستند که نصب آنها در استخرها سبب ایجاد زیبایی و جذابیت می‌شود، البته با توجه به اینکه کار تصفیه آب در استخرها انجام می‌گیرد، آب این استخرها نیز به صورت تصفیه شده و فاقد آلودگی می‌باشد.

 

مرحله دوم نصب تاسیسات استخر

 

در مرحله دوم تاسیساتی نصب می‌شود که وظیفه آنها اندازه گیری ترکیبات شیمیایی موجود در آب استخر است، وجود این تاسیسات در استخرهای عمومی بسیار لازم و ضروری می‌باشد، تجهیزات لازم جهت نصب تاسیسات در این مرحله شامل دستگاه اندازه گیری مواد شیمیایی در آب، پمپ تزریق، دستگاه کلر زنی، مخزن اسید و دستگاه هیتر می‌باشند.

در مرحله سوم کار نصب سیستم نور در محوطه و داخل استخر انجام می‌گیرد و تجهیزات لازم جهت ایجاد روشنایی، شامل لامپ و چراغ، سیم و کابل و تجهیزات جهت انجام سیم کشی و نصب لامپ ها و چراغ ها می‌باشد.

 

تاسیسات در استخرهای مختلف

 

به طور کلی تاسیسات انواع استخر، تقریبا یکسان هستند، اما کار نصب تجهیزات در انواع استخر متفاوت است و در واقع  استخرهایی که بالاتر از سطح زمین ساخته می‌شوند، کار نصب تجهیزات آنها متفاوت است، زیرا این استخرها، امکان جابجایی دارند.

تجهیزاتی که برای استخرهای کوچک و خانگی به کار گرفته می‌شوند از نظر ابعاد، کوچک هستند و فضای کمی را اشغال می‌کنند، زیرا در واقع انواع تجهیزاتی که در استخرهای مختلف به کار برده می‌شوند، بر اساس اندازه استخر در سایزهای مختلفی تولید می‌شوند تا بهترین کارایی را داشته باشند.

در استخرهای تفریحی در جهت سرگرمی و تفریح، یک سری تجهیزات اضافی نصب می‌شود که نسبت به سایر استخرها متنوع تر هستند، از جمله این تجهیزات سرسره آبی می ‌باشد.

نوع کاربری استخر نیز در انتخاب تجهیزات و چگونگی نصب آنها تأثیر دارد، به عنوان نمونه در استخرهای آموزشی باید تاسیسات استخر به گونه ای انجام گیرد که آموزش شنا با ایمنی لازم و به راحتی انجام گیرد، همچنین در استخرهای مخصوص کودکان باید سیستم های گرمایشی و سرمایشی با دقت بالا و به صورت استاندارد و مناسب نصب شوند.

تاسیسات در استخرهای مختلف

هزینه نصب تاسیسات استخر

با توجه به اینکه انواع استخر از نظر اندازه و نوع کاربردی بسیار متفاوت هستند، هزینه نصب تاسیسات استخر در استخرهای مختلف نیز تفاوت زیادی دارد، برخی استخرها در ابعاد کوچکی ساخته می‌شوند و بر این اساس تجهیزات کوچکتر و یا کمتری نسبت به استخرهای بزرگ و عمومی نیاز دارند.

در برخی استخرها با توجه به نوع کاربری نیز تجهیزات متفاوتی نصب می‌شود و هزینه خرید و نصب این تجهیزات نیز سبب افزایش هزینه نصب تاسیسات در این استخرها می‌شود.

5/5 - (6 امتیاز)
دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید